Enkät: Om du skulle tvingas byta genre idag – vilken skulle du då välja?

Blodiga deckare, sexig romance, vacker poesi, humorfylld feelgood, isande skräck och spökhistorier – vad väljer våra debutanter?


CARRO  &  JOCKE

Då blir det Feelgood för Jocke och Romance för Carro. Jocke drar redan mot feelgood när han skriver deckare, och Carro måste gå in och sålla hårt bland den klumpige polischefens alltför dråpliga grodor. Jocke får i sin tur ibland hejda Carro i hennes önskan om fler kärlekshistorier på polisstationen. Det finns delar i deras deckarvärld som absolut drar mot både Feelgood och Romance. 

ALEXANDRA

Skräck! Inte så mycket för att jag vill skriva om blodiga mördare, utan för att skräck som genre har en vana av att röra runt i tabubelagda ämnen. Mycket är tillåtet inom skräck som skulle få folk att rygga tillbaka inom andra genrer. Det finns en öppning för att utforska det ovanliga, det nya, det som längre fram kommer vara vardagligt men som det just nu lyfts ögonbryn åt. Det tycker jag är spännande!

EMMA

Jag tror jag skulle satsa på humor! Något riktigt dråpligt och over the top, kryddat med skadeglädje och bittra toner. Jag har redan tidigare smakat på genren i både tidiga manus och i studierna, men det skulle vara kul att verkligen satsa på en helt ny berättelse som lockar fram skratt hos både mig och läsaren.

MATHIAS

Det skulle med största sannolikhet bli en spänningsroman. Jag kan känna att det på sätt och vis ligger nära till hands från det jag skriver nu, om man sorterar det under betraktelser från människors vardag och vår samtid. Den stora utmaningen skulle väl i så fall vara att ersätta humorn med betydligt större allvar, och kanske kring ett svårt ämne.

JENNY

Skräck får det bli för mig med! Jag lockas av det mystiska i litteraturen och tycker om att skapa obehagliga stämningar. Kanske skulle jag utgå från gamla myter eller sagor, som visar sig inte bara vara påhitt utan väcks till liv och börjar smyga sig på. Eller varför inte en klassisk spökhistoria? 

Från oss alla, till er alla – Ha en riktigt fin lördag!

Lämna en kommentar