Tjäna pengar på att skriva – hur gör man?

I kommentarerna till ett tidigare inlägg fick jag en fråga, som jag tänkte försöka ge ett svar på. Andrea undrade hur man gör för att få inkomstbringande skrivuppdrag.

Steget från att skriva för att det är roligt till att tjäna pengar på det kan verka långt. Jag vet inte hur långt du har kommit på vägen mot din dröm, Andrea. Själv har jag en bit kvar, men ska försöka dela med mig av det jag har lärt mig hittills. Det handlar i första hand inte om att skriva böcker, utan att etablera sig som skribent i en vidare mening.

Det allra viktigaste klivet tror jag är att lämna den egna vrån och ta sina texter ut i världen. Med andra ord: bli publicerad. Det har aldrig varit lättare. Bloggen låter alla publicera texter som andra kan ge respons på. Nästa steg skulle jag säga är att bli publicerad i någon typ av publikation där det finns en grindvakt, någon som godkänner vilka texter som tas med. Många kanske redan har gjort det utan att tänka på det. En insändare i lokaltidningen kan vara det första steget. Min första publicerade text var just en insändare (i Kamratposten). Vill man skriva poesi eller noveller finns tidskrifter för det. (Jag hade lyckan att medverka i tidningen Ponton, en fantastisk tidning för unga skribenter.) Det är fortfarande inga pengar inblandade, men jag tycker ändå att det finns ett värde i att bli publicerad. Att se sin text i ett sammanhang. Att ta ett steg tillbaka och betrakta den på ett nytt sätt. Om man ska jobba med text måste man lära sig att ha distans till den egna texten. Den kan alltid förbättras. Människor som kan peka på hur är värdefulla. Lyssna på dem. En bra redaktör hjälper dig att bli en bättre skribent.

Han man arbetat upp en vana kring att leverera texter är det lättare att börja ta betalt för dem också. Då kan man till exempel ge sig på att skriva krönikor för någon lagom obskyr tidning. (Jag sålde till exempel en krönika till Sveriges Trafikskolors tidning efter att jag hade tagit körkort.) Här gäller det att vara lite kreativ. Det är där idéerna kommer in.

Andrea skriver att hon har ett gäng ”ännu icke inkomstbringande idéer”. Formuleringen tvingar mig att ställa en motfråga: Är det verkligen idéerna som inte är inkomstbringande, eller har du ännu inte kommit på ett sätt att tjäna pengar på dem? Om det verkligen inte går att omvandla idén till en inkomst skulle jag fundera allvarligt på om det verkligen var en bra idé.

Det handlar om att se på din idé utifrån. Vilka andra människor kan ha intresse av att den förverkligas? Vem har något att vinna på det? Jag är övertygad av att en idé ofta följs av flera. Kan du komma på en briljant idé på en krönika/artikel/roman så ska det nog inte vara så svårt att hitta på tjugo till.

Med en sådan inställning blir idéerna mindre heliga. Många verkar vara så förtvivlat rädda för att andra människor ska komma att stjäla deras idéer att de inte vågar satsa på dem. Helt fel. Jag tror på att vara generös med idéer, det får man tillbaka i längden. När det handlar om skriva så gäller det att kunna beskriva en idé på ett sådant sätt att andra förstår dess briljans och är villiga att satsa pengar på den. Det är där marknadsföringen kommer in. Det behöver inte vara mer komplicerat än att man kan formulera sin någorlunda koncist i ett mejl. Det kan räcka för att få en förläggare eller redaktör att nappa.

I början får man känna sig för i gränslandet mellan betalda och obetalda uppdrag, med blicken mot framtiden. Vart är du på väg? Greppa alla goda idéer, håll fast vid din integritet och möt världen. Ibland får man ta sig en ordentlig funderare på hur mycket arbete som är rimligt att lägga ner i utbyte mot det som erbjuds. Jag gjorde en gång massor av intervjuer helt gratis, därför att det byggde på min egen idé och någon stod för tryckkostnaderna av den skrift jag gjorde. Gratisarbetet var värdefullt som övning och erfarenhet. Det tog mig ett litet steg närmare målet. Just den bilden brukar jag använda som kompass när jag är osäker på vad jag ska göra här näst. Om det tar mig närmare mitt mål är det ett steg i rätt riktning. Då är det bara att satsa och göra sitt allra bästa.

11 reaktioner på ”Tjäna pengar på att skriva – hur gör man?

  1. Det som gäller för att bli publicerad; våga skriva öppet, ärligt och sanningsenligt utan påhittade historier (gäller vid autentiska händelser) eller mytomaniska påståenden.

    Gilla

  2. Personligen tror jag att jag har hängt upp mig och fastnat mellan punkterna ”bli publicerad” och ”ta betalt”. Att skriva texter och publicera i sammanhang utan ersättning har inte varit så svårt, men i brist på kunskap om hur man marknadsför sig, vart jag ska vända mig, och dåligt självförtroende (ni vet, ”vem skulle betala för det här, inte ska väl jag…”) så har jag gett upp innan jag ens har ansträngt mig. Tack för din text, den påminner mig om att inte ge upp och att man faktiskt konkret måste jobba för det man vill! 🙂

    Gilla

    • Spontant tänker jag att det kan vara svårt att plötsligt börja ta betalt från tidningar som man tidigare skrivit gratis för. Leta nya uppdragsgivare. Gå till bibblan och spana bland tidskrifterna. Kolla in de fackliga till exempel. För koll på arvode kan du ta en titt på Journalistförbundets frilansrekommendation. Tänk tid, inte tecken, när du ska förhandla om betalning. Lycka till!

      Gilla

    • Gör det! Återkom gärna om du har några reaktioner. Det går ju att skriva hur mycket som helst, jag har bara skrapat lite på ytan.

      Gilla

  3. Skicka ett mejl där du beskriver din idé. Onödigt att göra jobbet om ingen vill ha det i slutändan. Jag brukar vara ganska kortfattad till en början. Om redaktören visar intresse berättar jag mer om hur jag tänkt mig.

    Ibland kan det bara vara: Kolla vilken intressant person! Honom/henne skulle jag vilja intervjua för att…

    Vissa tidningar ber om arbetsprover. För att ha något att visa upp kan det därför ibland vara en idé att göra jobb gratis eller för lite betalt. Jag använde min intervju-skrift för att sälja in mitt första skrivjobb.

    Om jag inte hört något på ett tag brukar jag ringa och kolla. Det kan ibland ta väldigt lång tid från att man presenterar en idé tills det blir ett konkret uppdrag. Det gäller att ha tålamod, och något annat att ägna sig åt under tiden 🙂

    Många bra tips om att frilansa finns på numera nedlagda Frilansbloggen: http://frilansbloggen.wordpress.com/

    Gilla

  4. Jag har alltid undrat hur det fungerar när man kontaktar en tidning med en idé till en eventuell artikel. Skickar man en helt färdig artikel ”för påseende” eller berättar man bara om sin idé i stora drag? Vilket bemötande kan en nybörjare vänta sig, hör de av sig tillbaka?

    Gilla

Lämna en kommentar