Gästblogg: Bli en bättre bloggare

Pebbles

Jag heter Pebbles Karlsson Ambrose och är jätteglad att få vara årets första gästbloggare på Debutantbloggen 2016. Jag känner mig ärad och vill gärna ge de fem nya debutanterna några tips om hur de ska få bloggen ännu vassare, om det nu går. Men tipsen gäller alla er där ute som bloggar. Jag har skrivit en självbiografi om att leva med psykisk sjukdom, och efter den fick jag en egen blogg på 1177 Vårdguiden som heter Vid vansinnets rand (som också blivit en bok). Under de två åren jag har varit där så har jag lärt mig en del ni kanske har nytta av:

• Den vanligaste typen av inlägg på en blogg brukar vara av dagbokskaraktär, till exempel ”Idag var jag och klippte mig”. Det är absolut inget fel på den här typen av inlägg och de är roliga när man vill lära känna en person. Men på min blogg så är det den typen av inlägg som hela tiden får sämst statistik. Men det går inte att ta bort dagboksinlägg helt, då förlorar bloggen sin personliga karaktär

• Fundera på om du vill blogga i kronologisk ordning, eller efter ”associationsmetoden”. Om du har ett projekt som utvecklas kan det vara roligt att följa hur till exempel en bok växer fram, men metoden används oftare när man bygger något mer konkret. Det vanligaste sättet att blogga på är nog ändå att skribenten associerar rätt fritt och hoppar lite mellan tankar. Försök hålla det till en tanke per inlägg.

• Gillar du ordning och reda, varför inte ha månadens intervju, veckans bok eller dagens kloka ord för mer systematik?

Var aktuell. Det händer säkert mycket i ditt liv och det är ju din blogg, men försök lyfta blicken ibland och se vad som händer där ute. Tipsa om nyheter inom ditt bevakningsområde som du tycker att dina läsare inte ska missa: till exempel teve-, radio och tidningsartiklar. Länka direkt från bloggen till det du vill att de ska ta till sig som en service – även om det betyder att de lämnar din blogg.

• Glöm inte att uppmärksamma högtider. Läser du ”påskekrim” som norrmännen?

• Om det dyker upp snackisar på sociala medier så häng gärna på dem och skriv om dem även på din blogg. Men lägg till dina egna åsikter och förklara för läsare som inte har Facebook vad som händer.

• Om du ska på ett evenemang, till exempel bokmässor och butiksigneringar så berätta om det i förväg så att dina läsare kan träffa dig IRL om du vill det. Men tipsa gärna om evenemang som verkar bra även om du inte själv ska dit, som en service.

Lämna hemmet. Ibland kan en personlig blogg bli väldig full av navelskåderi och då kan det vara bra att lämna soffan och kolla vad andra håller på med. Intervjua någon du beundrar eller en kollega och ta balla bilder på personen utomhus (det lyfter mycket). Besök museer, mässor och bibliotek eller varför inte spana in din egen bok hos Akademibokhandeln? Varför inte göra ett studiebesök någonstans?

Vad händer i branschen? Försök ha lite koll genom att fråga runt – många delar gärna med sig av sin kunskap även till glada bloggare. Läs branschtidningar och kultursidor och försök guida dina läsare igenom djungeln. Vilken var den mest utlånade boken 2015 på bibliotek egentligen? När kommer Svensk bokhandels supertjocka katalog med vårens titlar? Vilka förlag har manusstopp och varför?

• Det är lätt att glömma bilder när man är en skrivande människa. Men en bild säger ju som bekant mer än tusen ord. Ta bilder på dig själv, på folk du möter och din katt. Men annars finns det mängder av bilder på nätet som man kan få använda gratis mot en byline, både fotografier och illustrationer. Fördelen med bilder är att om du delar ditt inlägg på Facebook så kommer bilden upp bredvid din rubrik på inlägget och bilder ökar chanser till klick.

• Ibland vill man dela mer komplicerade tankebyggen med sina läsare på en blogg och då kan inläggen bli långa. Många gillar inte det, särskilt om de läser på mobilen. Då kan du dela upp din text i flera inlägg.

Var ärlig. Låt dina läsare få vara med dig i det roliga och gläd dig åt många soliga grattis. Om folk bryr sig om din strävan kommer de att visa det. Men skriv om de där skitdagarna också – då när allt går åt helvete och du bara vill lägga dig på golvet och gråta. Du är bara en människa.

Tänk efter om du vill undervisa, roa och/eller bjuda på eftertanke och reflektion. Inte bara på bloggen som helhet utan även i varje inlägg. Det är ofta man vill tjoffa in för mycket. Stryk. Var tydlig.

• När du har bloggat klart och skickat ut ditt inlägg därute så finns det mer att göra. Dela det på Facebook och Twitter. Skriv noga vad för insikter du vill dela med dig av så att man vet vad man får när man klickar på länken.

Men det viktigaste av allt – ha roligt! Det är mycket jobb med en blogg men jag har hittat många nya vänner genom den och jag har lärt mig så ofantligt mycket saker! Det är värt det!

Jag hoppas vi ses där ute i cyberrymden oavsett vad du bloggar om!

 

 

 

8 reaktioner på ”Gästblogg: Bli en bättre bloggare

  1. Hej Camilla, bra tips! Använder mig av nästan allt det du skriver när kag bloggar 🙂 Och du har helt rätt i att bloggandet tar tid, men det ger väldigt mycket tillbaka i både pepp, inspiration och nya kontakter. Blev även nyfiken på din bok som jag ska ta och läsa. /Anni

    Gilla

    • Hej Anni! Kul att du gillade inlägget! 🙂 Vill bara förtydliga att det är Pebbles som skivit det – jag postade det bara från min profil. Förvirrande? Ja! Men superkul att du blev inspirerad! 🙂

      Gilla

Lämna en kommentar