Sölve Dahlgren om att debutera på eget förlag (del 2)

Sölve Dahlgren gav ut sin debutroman InnebandyPiraterna på eget förlag. Han började berätta om det här. Nu fortsätter han med att berätta om nästa utmaning: hur säljer man sin egen bok?

 

Själva utgivningen var avklarad, boken fanns rent fysiskt i min hand och de första läsarna.

Samtidigt kände jag, som förläggare, att det var först nu när boken var färdig som det stora jobbet började. Nu skulle boken säljas. Jag har inget intresse av att vara nöjd med att ha gett ut en bok. Jag ville sälja böcker och få folk att läsa InnebandyPiraterna.
Och det är den tuffa delen som egen-förläggare (eller litet förlag för den delen). Har sett lite olika siffror men mellan 4000 och 5000 nya böcker ges ut i Sverige varje år. Hur många av dem tror du recenseras i dagstidningarna? En bråkdel. Hur många tror du köps in av alla bokhandlare? En bråkdel.

Nätbokhandeln är trots allt småförlagens frälsning. Det innebär nämligen att i samma stund som jag publicerat boken hos Publit så är den tillgänglig hos alla nätbokhandlare och läsare i hela Sverige kan beställa boken.

Men att vara tillgänglig är inte samma sak som att synas. Marknadsföring handlar för en liten okänd författare framför allt om PR. Att kontakta journalister och tidningar i hopp om att de vill skriva om dig.

Jag valde att inte skicka ut recensionsexemplar förutom till de som bad om det. Kanske var det ett misstag för InnebandyPiraterna har inte recenserats i speciellt många tidningar hittills. Eftersom jag vet att jag ska skriva fler böcker i samma serie så har jag tänkt att det kanske inte spelar så stor roll. Att de kommer att recensera bok 2 istället. Samtidigt är det så att varje recensionsexemplar kostar mig ungefär 100 kronor i tryck och porto. Att skicka ut 50-100 exemplar blir alltså 5000-10000 kronor – utan garanti för att det resulterar i en enda recension egentligen.

(Förresten: är det någon som läser detta som vill recensera InnebandyPiraterna så är det bara att kontakta mig så skickar jag ett exemplar.)

Nu har det gått drygt fem månader sedan boken kom ut. Jag jobbar med uppföljaren som fantasifullt döpts till ”InnebandyPiraterna – Andra säsongen”. Storyn känns spännande, jag har gjort mer research (hittat på) i förväg denna gång så skrivprocessen borde gå snabbare. Samtidigt kan jag känna en viss prestationsångest, eller snarare högre krav på mig själv. Den här boken ska ju helst bli bättre, samtidigt som den ska hänga ihop och ha samma känsla som den första eftersom det är en serie.

Den första boken om InnebandyPiraterna skrevs utan en speciell målgrupp i åtanke. Jag skrev en bok jag själv skulle vilja läsa, jag skrev ner den story jag kände att jag ville berätta. När boken var klar så dök frågorna upp ”vilken ålder riktar den sig till?” och ”hur gammal måste man vara för att kunna läsa den?”. Jag hade ingen aning. Men själv läste jag ju Stephen King när jag var runt 12 år gammal så…

Det visade sig snart att unga killar och tjejer i åldern 11-16 år älskade InnebandyPiraterna och ville läsa fortsättningen. Men inte bara de utan även äldre. Deras pappor, framför allt de som själva hade idrottsintresse. Numera säger jag att det är en ungdomsroman som även kan läsas av vuxna.

Jag har varit ute på 19 signeringar hittills. Det kunde varit fler om bara tiden funnits. Det är ett effektivt sätt att sälja böcker när du får chans att träffa läsare och berätta om boken. Dessutom har en signerad bok ett extra värde. Allra roligast har dock varit att möta läsare som redan läst boken och ivrigt kommer fram och frågar: ”när kommer nästa bok?”.

Jag har bestämt att bok 2 ska komma ut i höst, lagom tills nästa innebandysäsong börjar och lagom till Bokmässan i Göteborg. Fram tills dess fortsätter jag att jobba med marknadsföring och försäljning samtidigt som jag ska skriva klart manuset. Jag börjar så smått sätta mig in i den snåriga djungel av rabatter som omger bokbranschen. Ni har väl läst att det finns minst två aktörer som vill ha garanti på högst rabatt?

Målet för 2010 är att vara författare på 20 procent av arbetstiden. Sedan jobbar jag vidare till 80 procent med mina konsultuppdrag som är det jag försörjer mig på. Tyvärr så kräver förläggarrollen ytterligare 20 procent så det är inte helt lätt att få ihop 120 procents arbetstid när man dessutom är småbarnsförälder.

Att skriva och ge ut böcker på eget förlag gör man inte för att bli rik snabbt. Men jag kan inte heller tänka mig något roligare just nu än att få skriva och ge ut böcker på eget förlag. Jag älskar friheten att få bestämma över alla delar. Det är kul även om det är mycket jobb. Samtidigt så ska man aldrig säga aldrig. Om ett stort förlag kommer och säger att de vill ta över utgivningen så kommer jag att överväga fördelarna med det.

 

solvedahlgren.se berättar Sölve mer om sig och sitt författarskap. Även InnebandyPiraterna har en egen webbsida.

4 reaktioner på ”Sölve Dahlgren om att debutera på eget förlag (del 2)

  1. Hejsan!
    Jag är i din sits, men har gett ut en mycket nischad bok som jag dessutom haft manuset ute på nätet till.
    3000 läste den på nätet innan redigeringen, 2000 ca har läst smakprovet som jag satt ut på kapitel 1. En sajt som förövrigt betytt massor för min författarkarriär.

    Ett litet tips!
    Annonsera på facebook liksom jag gjort. Det har i dagsläget resulterat i 47 klickningar och kostat mig ca 200 spänn.

    Jag har skickat boken till flera ställen och bloggat om den på massor av sidor.

    Idag har jag börjat skriva en ny bok som heter Jag älsker däj ja, och då direkt lagt ut kapitel efter kapitel på min blogg. Vet faktiskt inte om jag skall skicka den till några bokförlag. Egentligen kan jag marknadsföra den minst lika bra, men det går lite trögare, eller inte…

    Ett bokförlag som jag varit i kontakt med efteråt ansåg att min bok fått all marknadsföring som var möjlig och att de inte kunde göra det bättre.
    Bra reklam för någon som inte ens tog sig in i datorn för två år sedan.

    Lycka till med försäljningen!

    Gilla

  2. Hej Sofie!

    Min barnbok planeras att släppas i samband med bokmässan i Göteborg, den 23 september. Poesiboken under sommaren om allt går som det ska.

    Gilla

  3. Spännande! Man vill ju väldigt gärna ha recensioner, och vad jag har förstått under denna vecka är det inte ens självklart att man får ett ”vanligt” reportage i en tidning.

    Bra kämpat av dig och lycka till med bok två!

    Gilla

Lämna en kommentar