Att göra sin egen litterära podcast

På fredag läggs det sjunde kapitlet av Drakhornet upp som podcast. Det är nu över 500 personer som har tankat ner första kapitlet. Det känns väldigt spännande. Jag tror fortfarande att jag är den förste i Sverige att lägga upp min bok som gratis podcast. Jag har sökt, och frågat efter andra exempel, men inte hittat något. Så det är nog så. Jag är först i Sverige! Alltid något. 🙂

Jag har ju tidigare skrivit om vad podcasting är, och varför det är en så fantastisk teknik. Idag tänkte jag skriva lite om hur man gör sin egen podcast. Vem vet, det kanske finns andra där ute som är sugna på att göra något liknande. Personligen tycker jag att det vore jättekul om det litterära Sverige exploderade med podcaster. Det är ju ett medium som lämpar sig så väl för berättande. Och det finns redan några intressanta initiativ.

1. Vad vill du göra? Det första man måste gör är att ta sig en ordentlig funderare på upplägget. Ska du ha en bokcirkel? Vilka ska då vara med? Hur ska upplägget vara? Eller ska du podcasta berättelser, kanske egenförfattade? Hur långa ska då styckena vara? Ska du satsa på en hel roman, eller på små noveller? Hur ofta vill du lägga upp dem?

Ett gammalt och slitet, men ändå välfungerande mixerbord.

2. Bra ljud. Införskaffa en bra mikrofon till datorn. Det är viktigt med bra ljud om folk ska orka lyssna en längre stund. Jag köpte först en vanlig datormikrofon. Men ljudet var burkigt och utan någon större vidd, så den gick tyvärr inte att använda. Sedan fick jag låna ett gammal mixerbord från 80-talet, samt en minst lika gammal körmick. De är slitna. Mixerbordet saknar en knapp, och kontakten är tejpad. Micken är bucklig, och jag tror till och med att skaftet har börjat rosta. Men det ger ett fantastiskt ljud! Det innebär inte att man måste ha mixerbord för att få bra ljud. Det finns bra mikrofoner att köpa, men skippa de allra billigaste.

3. Mjukvara till datorn. Om du ska göra en podcast där ni är flera så är det absolut enklast att använda Skype. Då kan man enkelt ringa upp varandra och spela in. Sedan måste man ha något att redigera med. Själv använder jag Audacity, ett smidigt och enkelt ljudredigeringsprogram. Både Skype och Audacity är svenska, och båda är gratis. Bara att tanka ner.

4. Musik och atmosfär. Tänk efter huruvida du vill ha musik. Det brukar vara bra med en intro och outro för att sätta atmosfären. Tänk på att ta något som inte är skyddat och som man måste betala royalty för. Med andra ord är Metallica inget bra val. Men det finns massor av sidor på internet med royaltyfri musik. Sök bara på ”free podcast music”. Själv har jag en vän till mig som komponerat musiken till Drakhornet. Om du har musiker i din närhet, som kan tänka sig att göra något till din podcast, så är det självklart ett ännu bättre alternativ.

5. Att skapa podcastlänken. När man väl har redigerat sitt avsnitt och sparat det som en mp3 så är det dags att tanka upp det på nätet och skapa podcastlänken. Det är den länken som lyssnarna klistrar in i sin podcastclient för att kunna prenumerera på din podcast. Antingen kan man använda sig av någon av alla de tjänster som finns på nätet, där man gratis eller för en billig penning får tanka upp en mp3 och de gör länken åt dig. Om du är lite mer datorkunnig och kanske har en egen hemsida så kan man göra det själv. Jag kör podcasten från min förlagshemsida som drivs med WordPress. Där finns det en plugin vid namn Blubrry PowerPress. Med hjälp av den kan man smidigt tanka upp sin mp3 och publicera den som ett vanligt blogginlägg. Podcastlänken genereras då automatiskt.

6. Maximera exponeringen. För att maximera spridningen är det en bra idé att registrera podcasten på iTunes då det är den överlägset största podcastclienten i världen. Då får man en egen sida i iTunes store. Det som är så bra med det är att vem som helst som har iTunes då kan prenumerera med en enkel knapptryckning. Dessutom är podcasten sökbar, och söker man t.ex. på ”svensk, fantasy” så kommer Drakhornets sida upp.

Allt det här kanske låter väldigt komplicerat. Och det kanske det är. Till en början. Men det är med podcasting som med allt annat, det är lätt när man väl har lärt sig. Så ge inte upp. Tänk inte ”Det där är inget för mig.” utan börja brainstorma idéer och ta det sedan ett steg i taget tills du lärt dig. Det kommer att gå snabbare än du tror, och plötsligt sitter du där med ditt eget lilla radioprogram. Det finns faktiskt inga gränser för vad man kan hitta på. Så kör hårt och producera mer podcast!

13 reaktioner på ”Att göra sin egen litterära podcast

  1. Pingback: Bokpoddslistan! | Bibblabella

  2. Pingback: Alla kapitel, inlästa och uppladdade « Debutantbloggen

  3. Jag vet inte. Jag är ingen ljudnisse. Men vad du än gör, gör inte som jag först gjorde, köp ingen 300krs mick på mediamarkt. Ljudet var uselt.

    Kolla in diverse ljudforum. Jag är säker på att de gärna skulle vilja hjälpa dig. Frågan annars i någon ljud/instrument-butik. De har säkert bra grejer.

    Om det är magert med cash, kolla om du kan finna bra grejer begagnat någonstans. Kolla ljudbutiker, eventföretag, blocket m.m.

    Det är ändå värt att satsa lite på just micken. Det är faktiskt den som avgör kvaliteten på hela din ljudbild.

    Gilla

  4. Om man har ny dator med ljudkort Pc osv vad för mic skall man köpa? Lästa att USB mic inte var bra då man inte kunde höra vad man sa…? Mixerbord är lite väl för mig.. Läste om någon som spelade in skatteverkets tråkiga stämma och hennes studio kostade 4000 och då satt hon bara med en Mactop och en mic men vilken?

    Gilla

  5. Jag har inte pejl på vilka avtal laudio har med de olika förlagen, men det lär knappast gå genom STIM. Antagligen har de något slags royaltyavtal där de betalar en viss summa för varje nedladdning. Kanske något liknande det som biblioteken använder sig av för e-böcker.

    Unni lär inte fått ett öre när hon la ut sin bok på piratebay, förutom allt det hon tjänade på uppmärksamheten, och jag tror det var själva idén. 🙂

    Du kan ju alltid testa att sjunga din bok. 🙂 Vem vet, det kanske fungerar. Kanske dimper det ner pengar från himlen. Men du lär inte få dem från STIM. 😉

    Gilla

  6. Hum såg en artikel på DN som jag inte hittar nu givetvis där det stod att Stim räknar ljudböcker som 10 % eller något sådant. Nu med http://www.laudio.se så måste de nästa ge pengar. Hur blir det med Unni då som delade sin bok på Pirate Bay får hon några offenliga pengar för det? Så om jag sjunger min bok så skulle jag få pengar?

    Gilla

  7. Pingback: Elektrubadur – gratis noveller i en podradio nära dig « Debutantbloggen

  8. @Sara a.k.a. Game Girl: Tack! 🙂 Testa att göra något. Det är väldigt roligt och man får lära sig nya saker om hur man skapar berättelser. Allt blir liksom lite annorlunda när orden faktiskt uttalas i luften, och inte bara i huvudet.

    Gilla

  9. Superintressant artikel.
    Idag läser jag in mina noveller per datormikrofon och det låter väl sådär. Det här skall jag kika på så fort jag fått färdigt mitt filmmanus.
    Tack för tipset

    Gilla

Lämna en kommentar