Dags att söka arbetsstipendium?

Att skriva böcker är ingenting man blir rik på, i alla fall inte till en början. Även om jag liksom många andra drömmer om det stora genomslaget och försäljningsframgångar, inser jag att vägen till oftast är lång och krokig.

För mig handlar pengar om tid. De pengar jag tjänar på att skriva en bok ger mig mer tid att skriva. Den dag pengarna betalar för all mig tid kan jag också helt och hållet leva av att skriva böcker. Men till dess måste jag få pengar från andra håll också. Ett jobb vid sidan av är nog det vanligaste. Det har jag. En annan möjlighet är att söka stipendier.

Nyss blev jag tipsad om att söka arbetsstipendium från Sveriges författarfond. Ni som läste mitt inlägg om biblioteksersättning vet att det är SVFF som administrerar de pengar som varje utlån på svenska bibliotek genererar. En liten del av pengarna delas ut i form av ettåriga, tvååriga och femåriga arbetsstipendier.

Ansökningar kan lämnas fram till den 20 september i år. Det är många som söker, men få som faktiskt får stipendiet. I informationen står det:

Stipendium ur författarfonden kan ges till författare, översättare, tecknare eller fotograf som är representerad i folk– och skolbibliotek med litterära verk.

Inför beslut om stipendier och bidrag väger styrelsen samman en rad olika synpunkter: i första hand den litterära kvaliteten men också behov. Störst vikt läggs vid omfång och kvalitet i den sökandes litterära produktion efter det att han eller hon senast fick ett stipendium från författarfonden.

Ärligt talat hade jag inte en tanke på att söka förrän jag fick förslaget. Jag hade fått för mig att man måste ha skrivit minst två böcker för att kunna söka, men det verkar inte vara fallet. Däremot läggs stor vikt vid omfång och kvalitet på ens litterära produktion. Kvaliteten låter jag andra bedöma, men omfånget har jag ett ganska bra hum om. Hur långt tror ni drygt hundra ord i min första bok står sig i konkurrens med alla andra av Sveriges författare? Drygt trehundra om man räknar in min nästa bok? Det finns också en något kryptisk formulering om att behov vägs in. Vems behov? Författarens? Läsarnas? Författarfondens? Om man ser till behovet av den typen av litteratur jag hittills har skrivit torde det vara tämligen stort.

Jag vet faktiskt inte om jag ska söka i år eller inte. Chansen att få ett stipendium är väldigt liten. Men det är ju å andra sidan chansen att bli utgiven också, och det har jag ju lyckats med. Hur skulle du ha gjort?

12 reaktioner på ”Dags att söka arbetsstipendium?

  1. Pingback: Att inte låta sig nedslås av avslag « Debutantbloggen

  2. Jag har sökt två gånger och fått avslag. Första gången beskrev jag varför jag behövde pengarna och då fick jag till svar att det var de inte intresserade av. Det är nog slumpen som avgör. Men det kostar ingenting att försöka. Lycka till!

    Gilla

  3. Jag fick avslag på min ansökan tidigare i år men min väninna fick beviljat. Vi var båda debutanter, båda inom samma genre, så det finns en bevisad möjlighet för en debutant att få stipendium. Jag kan inte säga om det var hennes ekonomiska situation som avgjorde eller hennes litterära kvaliteter eftersom båda vägs in, men det var inte väldigt jobbigt att söka så det är klart värt det och jag tänker söka igen.

    Vårens ansökningsrunda var 710 stycken varav 143 ansökningar kunde beviljas (enligt mitt avslag). Jag är inte säker på om det är med eller utan resestipendier. De skriver att den största anledningen till avslag är att konkurrensen är så hård, de mäter omfång på utgivning, kvalitet på det utgivna och behov hos den sökande (förutom de formella kraven som specificeras på deras hemsida). Ju större summa man sökt om desto hårdare krav.

    Gilla

    • Kul att höra att det inte är omöjligt ens för en debutant! Lycka till med din ansökan den här gången. Antar att det bara är att ställa in sig på att söka varje år tills jag får det…

      Gilla

  4. Christin: Nej, det kostar inte mer än min tid 🙂

    Nene: Tack för förtydligande, jag har inte orkat plöja igenom all info på sidan (som inte direkt är lättnavigerad och pedagogisk). Det gäller alltså att söka innan man får det för gott ställt.

    Sofia: Hehe, jag ska komma ihåg det. Vet inte om jag är så bra på att skriva tiggarbrev, har övat med på att framställa mig själv som framgångsrik, kompetens och självständig 🙂

    Frida: Nej, man måste ju ha skrivit två böcker, så jag får vänta några veckor till innan jag kan skicka in min ansökan till Författarförbundet. Räknar med att göra det i år.

    Oskar: Bra fråga. Det handlar väl till viss del om förmåner, men också om möjlighet till stöd, nätverkande och annat tänker jag. Kanske blir det ett inlägg om det…

    Gilla

  5. @AnnelieKlart du ska söka! 🙂

    Det kan ju inte bli värre än ett nej, och förhoppningsvis får du lite klirr i kassan. Eller finns det egentligen några stora nackdelar?

    @Frida Skybäck Författarförbundet ja… Kan någon förklara för mig varför det är bra att vara med där? Kanske ett blogginlägg? 😉

    Gilla

  6. Jag tycker du ska söka helt klart! Lycka till 🙂

    Ja, jag har också fått uppfattningen att det är författarens behov de avser. Vill dra mig till minnes att kända författares ”tiggarbrev” publicerades av någon kvällstidning för en tid sedan och att det blev något av en snackis. Kanske bör du ha detta i bakhuvudet när du formulerar ditt brev så att det inte känns obekvämt att se det i tidningen om några år när du är ett household name 🙂

    Gilla

  7. Det är författarens behov de menar. Det finns en del andra texter (man får söka lite innan man hittar dem) där de pratar om beslutsprocessen. En författare som har det svårt ekonomiskt har större behov än den som har det bekvämt ordnat redan. Pengarna ska gå dit de gör skillnad, är vad de verkat mena. Så författare verkar specificera sin ekonomiska situation i följebrevet för att visa på sitt behov av arbetsstipendium.
    Lycka till!

    Gilla

Lämna en kommentar