Gästbloggare: Hanna Höglund, ”Vilse”

Dagens gästbloggare är unik av flera skäl. Dels för att bara hon är hon men också för att Hanna Höglund ännu inte har debuterat. Hanna reste genom halva Sverige för att vara med på Debutantbloggen-picknicken och efteråt mejlade hon några bilder. Istället för att jag skulle lägga ut dem frågade jag om hon kunde tänka sig att berätta lite om sig själv. Hanna är en aktiv och uppskattad besökare på Debutantbloggen och lägg namnet Hanna Höglund, ”Vilse” på minnet. Här har vi en framtida författare! Sofia

En resa

Med nerverna utanpå kroppen lämnade jag husrenovering, make och tre barn för att göra en litterär resa från Göteborg till huvudstaden tidigt på lördagsmorgon. Med mig hade jag min svensklärarsyster, mitt manus på laptopen och en rejäl hög förväntningar. Förväntningarna slog in och det med besked.

Det började redan på tåget när vår enda medresenär visade sig vara en skrivande människa som dessutom satt och såg på författarfilmen Finding Forester under tågresans gång. Det litterära samtalet tog fart där och då, ett samtal som skulle vara hela helgen.

Vi blev hämtade på centralen av en kär väninna som tog med oss på en guidad tur genom Stockholm. Bortsett från kungliga slottet körde vi  förbi Nils Ferlin-statyn, Astrid Lindgrens kvarter, Bo Vilhelm  Olssons Tegnérlunden, Mosebacke där Röda rummet tar sin början och Strindbergcitaten i gatan. Dessutom fick jag äntligen se Södra Latin, skolan där Peter Pohls underbara ungdomsbok Janne, min vän utspelar sig.

Nedan trappan vid Södra Latin som Janne cyklar nedför i bokens mest spännande scen. =)

Middag på en italiensk krog följde och mer prat om skrivande. Väninnan bar också på frön av författardrömmar som hon delade med sig av och jag fick öva på att prata om mina manus, en serie ungdomsböcker om en alternativ, magisk värld samt en relationsroman lagom för hängmattan. Pastan var både aldente och krämig, atmosfären trygg. Nerverna började rinna av mig.

På söndagen tog vi en sen frukost och en promenad på stan innan det bar av till Humlegården och Debutantpickninck. Beväpnad med ny scarf var jag redo.

Det var en ren fröjd att träffa er alla i livs levande livet. Ett samtal ansikte mot ansikte är så mycket värt. Jag lärde mig om hur viktiga de där första sidorna är när manuset sitter i händerna på redaktören och jag skrattade igenkännande åt era önskningar och rädslor. Jag sög i mig av era tips och tankar och övade ännu mer på att svara på frågor om mitt eget skrivande.

För egentligen började den här resan för längesen. Redan som barn ville jag bli författare och jag tillbringade stor del av mina tonår  över min gamla skrivmaskin innan jag fick dator. För tio år sedan skrev jag min första roman och sedan dess har det blivit inte mindre än sex stycken. Om jag lärt mig något? Massor! Jag har utvecklat mig både i konsten att skriva och i konsten att skriva om. Jag har lärt mig prata om skrivandet och ta emot åsikter. Jag har lärt mig att drömmandet inte bär hela vägen till mål utan det är enorma mängder hårt arbete inblandat, dagar när jag skriver fastän jag inte vill. Jag har lärt mig om branschen och konkurrensen, om all tur som behövs, och jag har lärt mig att tro på mig själv och mina manus.

Första delen i min serie är just nu hos min vän Theresa, doktor i astronomi som en gång i världen extraknäckte som korrekturläsare. När hon är klar med min text (och det är hon bara i dagarna) ska den till förlag. På Mannes förslag börjar jag med B Wahlströms.

På något sätt vill jag så gärna att sällskapet som möttes under den där eken bakom Kungliga biblioteket ska vara starten på något stort. Att vi ska få bli en liten del i Sverigers storslagna litteraturhistoria som jag såg glimtar av under vår sightseeing på lördagen. Jag vill att alla vi som arbetar och drömmer ska bli tillräckligt bra på vårt hantverk för att det som gror inne i oss, ska slo rot mellan hårda pärmar och grönska.Så lycka till, med allt som ni drömmer om. Det är ni värda.

Hälsar
Hanna Höglund, ”Vilse”.

Ps. Helena, Lovable, tog också kort som du kan se här: http://dearlovable.blogspot.se/2012/09/debutantbloggspicknick.html

19 reaktioner på ”Gästbloggare: Hanna Höglund, ”Vilse”

  1. Pingback: Möte med redaktören | Debutantbloggen

  2. Så kul att träffa dig, Hanna! Och hur gärna jag än vill att du ska hamna på Damms systerförlag B Wahlströms, så skicka till flera. Det tar onödigt lång tid för dig att bli antagen annars, och vi vill läsa din trilogi snart. 🙂

    Gilla

    • Självklart, självklart. Det blir väl fem förlag i första vändan, de stora giganterna (även om jag nog hoppas mest på B Wahlströms i nuläget). Nappar ingen vänder jag mig vidare. Tack för allting, ser fram emot att ses i Göteborg om några veckor.

      Gilla

  3. Fint inlägg! Lycka till själv. Den där picknicken kanske kommer talas om när vi alla är litteräragiganter. Lite som den där Sex Pistol konserten i Manchester när mer eller mindre alla musikprofiler var där (exempelvis Morrissey). Känner mig lite hedrad att få vara med i detta fina sällskap trots att jag knappt har kommenterat något alls här på bloggen och är lite ny i communityn. Picknicken har gett mig otroligt mycket (och en massa nya läsare av min blogg, statistiken har skjutit i höjden!). Kan jag få låna en av bilderna från picknicken till min blogg? 🙂

    Gilla

  4. Min sko är med på Debutantbloggen! Vilken ära! I övrigt håller jag mig bakom kameran på bilderna, vilket känns fint. Men med foten måttar jag liksom ett budskap, eller varför inte kalla det ett omen: ”Läs min bok!” …Det är jag som uppfostrar nästa generation läsare. All lycka till dig, Vilse. Jag tror på dig.

    Kramar, svensklärarsystern

    Gilla

  5. Vad roligt att du fick sammanfatta picknicken! Ett så otroligt finstämt inlägg, jag är så glad att jag hann träffa dig när de flesta redan hade hunnit runda av. Varmt lycka till med böckerna, ser fram emot att följa resten av din resa.

    Kram!
    /Anna

    Gilla

  6. Pingback: Flera bilder till folket på folket « Kusiin Vitamin

  7. Vad roligt att höra om din resa. Och så bilder på gänget där i Humlegården. Jag får helt gåshud när du skriver om att detta kunde bli början på något stort. Att det är nu det sker. Ditt manus ska iväg på sin jungfruresa. Jag kan inget annat än önska lycka till. Egentligen ska vi alla ses igen om ett år och se vilket håll alla manus har dragit. Ett ”En dag” koncept där vi lägger grunden till Sveriges böcker. Kanske inte om ett år. Kanske inte om två. Men manus är väl lite som ost. Blir bättre ju längre tiden går…
    Igen, lycka till!

    Gilla

  8. Hanna! Vad roligt att se ditt inlägg! För du är ju en blivande debutant- det hör man när du talar om din serie! Nu kan jag inte vänta på att få följa resan med utskick av manus till förlag. Och du, kör på bred front, ut med manus till flera förlag än ett! Lycka till! Kramar Helena

    Gilla

Lämna en kommentar