Hur jag mallar mig

Det är viktigt för mig att planera arbetet innan jag skriver. Från att ha varit en typisk inspirations-skrivare, som bara fick en idé och körde på, har jag blivit nästan besatt av synopsismodeller och dramaturgiska kurvor. Nu, när jag har lämnat in mitt korr till förlaget, har jag plockat upp mitt påbörjade utkast till uppföljaren igen. Jag sitter och styr upp mitt synopsis, såhär halvvägs igenom.

För även om jag är jätteintresserad av struktur och planering, innebär inte det att jag någonsin hittills har lyckats förbereda något så noga innan jag skrivit att jag bara kan följa mitt synopsis som en karta sen. Jag önskar att det vore så, men nej. Jag jobbar mer såhär: jag har en modell för synopsis och i den fyller jag i det jag vet innan jag börjar. En del punkter vet jag ganska väl, och en del är väldigt luddiga. Sen skriver jag så det ryker under en period och sen stämmer jag av. Det är där jag är nu. Jag har ett typ halvt romanutkast som mer eller mindre följer det ganska skissartade synopsis jag gjorde från början. Nu, när jag har kommit en bit med berättelsen vet jag mer och kan fylla i fler detaljer i mitt synopsis och ändra där det jag skrev från början inte stämmer. Faktum är att jag ligger närmare ursprungsmallen än jag har gjort någon gång förut! Det måste jag se som en seger. Fast såklart är det lättare nu – jag skriver ju på en uppföljare så jag har liksom premisserna för berättelsen färdiga sen tidigare och flera av karaktärerna känner jag väl. Men ändå. Jag ser det som en seger. Att jag har lyckats tänka igenom berättelsen såpass bra i förväg att min hjärna fortsätter att gilla planen under tokskrivarfasen, när den kan få för sig att dra iväg åt ett helt annat håll om den inte är nöjd med förarbetet.

Det finns fördelar och nackdelar med att använda en mall för synopsis. Fördel: man får koll på dramaturgin tidigt. Nackdel: det kan kännas som om berättelsen är mallad. Jag tror att det kan göra det i alla fall, jag vet inte för det har inte hänt mig. Än.

Men vad vet jag, jag är en debutant som bara precis krupit ut på författarbanan. Just nu tycker jag att en mall ger mig det stöd jag behöver för planering. Jag lovar att återkomma i ämnet när jag har skrivit tio böcker. Vem vet, då kanske jag freestylar igen?

Här är modellen jag brukar använda:

Synopsis-page-001

11 reaktioner på ”Hur jag mallar mig

  1. Pingback: O = T + E

  2. Hej! Vi på Bymarkens manus- och mediakonsulter HB lektörsläser, korrekturläser, språkgranskar och gör även grafisk formgivning av böcker. Vi kommer nu 2016 även ta in en ny tjej som kommer att syssla med marknadsföring för dem som vill ha hjälp att få ut sina böcker till bokhandlare och bibliotek.

    http://www.bymarkensmanusmedia.com

    Välkomna önskar Kristina, Joséphine och Mariette

    Gilla

  3. Pingback: Synopsis – min skrivarkarta | Cecilie

  4. Hej! Jag hittade ett gammalt inlägg som handlade om vad man ska göra medan man väntar på att förlag ska svara. Har ni några fler relaterade inlägg? 🙂
    Det jag funderar mest på är om man borde jobba mer med manuset medan man väntar på svar eller om man helt enkelt ska lägga det åt sidan tills förlagen har svarat? Jag håller nämligen på att skriva en fantasyserie och första boken är klar och inskickad till olika förlag. Så nu velar jag mellan om jag ska jobba med bok två eller förfina ettan. Tänkte om ni kanske hade nått bra tips 🙂

    Gilla

    • Hej Gabriella!
      Om du redan VET saker som du vill ändra i ettan kan du ju pyssla med det, ananrs tänker jag att det kan vara smart att vänta på respons från förlag, eftersom de ofta har ganska tydliga tankar om vad de vill ändra – om de nu vill anta manuset. jag skulle säga börja på bok två! (och då kommer du otvivelaktigt att komma på en massa saker som du måste ändra i ettan eftersom du fördjupar din värld, men det kan du anteckna så kan du fixa det sen, när/om ettan manuset blivit antaget.)

      Jag jobbar ju lite som lektör ibland och vet att det har varit på gång att starta någon form av nätverk/organisation för lektörer, men än så länge tror jag inte att det finns. man får gå på känsla och rekommendationer. jag vill inte göra reklam här på bloggen, men om du vill ha några namn som jag/vi rekommenderar så mejla oss på debutantbloggen@gmail.com så kan vi tipsa om vilka vi har erfarenhet av.

      Gilla

    • Varsågod, vad roligt att den kunde vara till nytta! Jag brukar ge den till mina elever också, för att illustrera berättelsens uppbyggnad.

      Gilla

    • Varsågod! De är ju typ likadana allihop – det finns i fem punkter och sex punkter och sju punkter… Jag har kommit fram till att den här sjupunkts-modellen passar mig bäst.

      Gilla

  5. Jag kallar hörnstenarna för trösklar, annars jobbar jag på ungefär samma sätt som du. Det kan upplevas som mallat men det är en typ av dramaturgi som läsaren instinktivt känner igen och kan relatera till. Och ett bra stöd för oss som skriver. Sedan kan man alltid lämna mallen ibland och göra små utflykter.

    Gilla

Lämna en kommentar