Enkät: årstider och skrivande

Vårdagjämningen är passerad och ljuset återvänder. Betyder det att du kommer skriva mer eller mindre? Påverkar årstiderna kreativiteten? Under vilken årstid skriver du mest?

IMG_4952Hanna Höglund

Vårljuset gör saker med kreativiteten. Flödet sätts på. Nya bokprojekt pockar. Intriger som länge legat latenta börjar jäsa och växa och förgrena sig. Alla ord blir vackrare. Men det är klart att jag skriver på vintern. Massor! På vintern kan man uggla inomhus, sörpla te och hamra på sitt tangentbord, men har jag inget projekt som spinner sen tidigare kan det bli ökentorka av alltihop. På sommaren finns tid på ett annat sätt. Jag har en fantastisk man som gärna drar iväg med barnen själv när han har semester och solen lyser och på så vis ger mig tid att skriva ostört. Sådan tystnad i huset har jag sällan på vintern. Och svarta träd mot mörkblå himmel klockan elva på kvällen utanför mitt fönster kan ju stänka sagostoft på vem som helst.

porträtt johannes1Johannes Pinter

Jag skulle vilja svara att jag skriver ungefär lika mycket vilken tid på året det än är. Men av naturliga skäl blir det mindre på sommaren, med övriga familjemedlemmars sommarlov och önskan att göra saker. Dessutom har jag sommarhus på Gotland, och där har jag inte hittat samma rutiner som när jag är hemma i mitt arbetsrum. När det är för mycket sommar utanför fönstret får man dessutom lite dåligt samvete att sitta inne och skriva. Så jag föredrar nog vinterhalvåret då övriga familjemedlemmar är iväg till skola och jobb och jag kan grotta ner mig i skrivandet till 100% med vinterstormarna vinande utanför.

porträtt anna1Anna Lönnqvist

Jag skriver lika mycket under alla årstider, men det är lättare att motivera sig själv att skriva en regnig och grådisig dag i november eller januari, i stället för en solig och varm dag i juli. Samtidigt är tankeverksamheten på topp under den ljusa årstiden och det är under den perioden som jag får mest idéer till mitt skrivande. Man kan säga att jag är mest kreativ under den ljusa tiden på året, men har lättare att få ner mina kreativa idéer på pränt under den mörka tiden.

porträtt åsa1Åsa Asptjärn

Jag kommer att skriva MER! Skriver i perioder, oavsett om det regnar, haglar eller är solsken. Men ljuset väcker livsandarna och det påverkar min kreativitet. En deadline hjälper till… Kan inte säga att mitt skrivande är årstidsberoende, andra variabler och parametrar som spelar in. Men ljus är viktigt och jag är allmänt lyckligare, gladare och mer kreativ på våren och sommaren (slutsats: får skaffa skrivarlya på kontinenten).

porträtt oskar1Oskar Edvinsson

Soliga dagar i sig gör inte automatiskt att jag skriver mer. Viljan att skriva finns där ändå. Men jag mår bättre när soltimmarna blir fler, och mår jag bättre så orkar jag mer, så det kan ha betydelse för kreativiteten. Jag upplever inte att olika årstider påverkar mitt skrivtempo, men med vår och sommar vaknar trädgården till liv och värdefull skrivtid får läggas på gräsklippning och ansning av det gröna. Men mörkt ute blir det hur som haver, så när ungarna sover åker datorn fram oavsett årstid.

En reaktion på ”Enkät: årstider och skrivande

  1. Pingback: Att skriva på våren | Lugn. Det ordnar sig.

Lämna en kommentar