Gästbloggare: Anna Andersson debuterar med en barnbok

Anna AnderssonAnna Anderssons Resan till kungens rike är från nio år och uppåt, boken kommer ut på Pärlan förlag i september.

 

– Ska du bli författare när du blir stor?
Det var min fröken, Birgit, som frågade mig. Jag gick i ettan. Redan hade jag hunnit skriva ett antal små böcker, andra hade jag bara gjort omslag till. Som t ex boken om ”mamma sket, pappa sket och lilla tesketen”. Det var nog det omslaget som lärde mig skillnaden mellan ”d” och ”t”.
– Vad är en författare för något? frågade jag.
– Det är en sån som skriver böcker.
Jag, lilla Anna, sken upp.
– Ja, DET ska jag bli när jag blir stor!

För det fanns ingenting som var roligare än att skriva. Eller jo, jag tyckte nog lika mycket om att rita. Skriva eller rita, något av det skulle jag vilja jobba med när jag blev stor. Andra frågade om jag skulle bli konstnär. Det var smickrande. På något vis insåg jag inte sambandet. Det tog väldigt många år innan jag såg det. Jag har aldrig varit så förtjust i att sälja tavlor för det känns som om det är en bit av mig själv som jag säljer. Ändå säljer jag. Det är ju roligt om mina tavlor kan betyda något för någon annan. Och alla tavlor får inte plats här hemma.

På högstadiet kom jag fram till att jag hade för lite fantasi. Jag kom inte på några bra idéer när vi fick i uppgift att hitta på en berättelse. För andra verkade fantasin finnas där alldeles nära hela tiden. Därför slutade jag drömma om att bli författare. Men mitt intresse för att skriva fanns kvar. Särskilt intresserad var jag av att skriva så att det var lätt att förstå. Jag har aldrig förstått varför man väljer krångligare ord än nödvändigt.

FramsidaFör två år sedan, i april 2011, bestämde jag mig äntligen för att skriva en bok. Jag ville skriva om en flickas resa till Kungens rike, lite som Kristens resa men för barn. Jag gjorde i ordning en arbetshörna och bestämde min arbetstid. Till min stora förvåning kom fantasin springande så fort jag började skriva. En del dagar gick det trögt men jag satt där ändå och tog mig igenom det krångliga. Och det blev en bok. Precis en sådan bok som jag ville skriva. Den blev till och med gul. Som jag tänkte mig den från början.

Att använda ett enkelt språk och att rita. Det är det jag alltid har tyckt om. Vad passar då bättre än att skriva en barnbok? Och när man illustrerar böcker ger man inte bort en bit av sig själv. Bilderna försvinner inte utan blir fler. Det är mycket roligare än att måla tavlor. Nu när min första bok blir utgiven vågar jag satsa på att skriva. Jag har två nya böcker på gång.

Vad ska man skriva om? En lärare på en skrivarkurs jag gick sa att man ska skriva om sådant som man känner till. Är man fotbollsspelare så kan man t ex skriva om fotboll. Nyckeln är nog att skriva om det som ligger en varmt om hjärtat. Helt enkelt.

Anna Andersson
http://novembersol.blogspot.se/

3 reaktioner på ”Gästbloggare: Anna Andersson debuterar med en barnbok

  1. Pingback: Anna på debutantbloggen! | Bokpärlan

Lämna en kommentar