Gästinlägg: Inspirera mera och våga kasta dig ut

flik1forslag svartvitJenny Jacobsson är nätverksprogrammeraren och smyckesdesignern som blev författare. Hon skriver böcker, låttexter och noveller. Nu romandebuterar hon med boken I DITT KVARTER. En roman om relationsvåld. Och i november bidrar hon med en novell i novellsamlingen Över en fika.

Det är så otroligt mycket jag skulle vilja dela med er. Vet ärligt talat inte var jag ska börja. Men vad säger ni om att jag tar det från början? Eller nästan början i alla fall.

Efter bokmässan förra året satt jag i morgonrock, drack te och läste statusuppdateringar på gruppen författare på facebook. En tanke slog mig och innan jag visste ordet av hade jag lagt upp en statusrad ”Ska vi skriva en bok tillsammans.”
Inom loppet av ett par timmar var jag både grundare- och projektledare för ett stort novellprojekt. Snabbt som ögat insåg jag att jag var tvungen att agera. Utan att känna Dag Öhrlund det minsta skickade jag en förfrågan till honom om han kunde tänka sig att ställa upp som jurymedlem. Eftersom intresset var stort från start fanns det ingen tid att förlora.
Under bokmässan som precis gått av stapeln hade jag jobbat extra hos Ordberoende förlag, så valet av förlag till projektet var enkelt. Jag mailade Ewa Åkerlind och frågade om hon kunde tänka sig att ge ut novellsamlingen om jag lyckades ro projektet i land. Det ville hon gärna. Jag introducerade henne även som jurymedlem.
Ringde Dag efter att han tackat ja och frågade om han ville ha med någon extra i juryn. Det ville han och Kjell e Genberg (Sveriges mest utgivna författare) blev en del av vårt gäng.
Inser att mitt inlägg kommer bli far beyond om jag ska förklara hur allt gick till.

Hur som helst.
Vi fick in massor av noveller och läste för glatta livet. Betygsatte, valde ut och novellsamlingen #Älskanoveller -26 nyanser av Sverige föddes.
I Maj 2014 hade vi releasefest i Sthlm varpå en releaseturné följde runt om i Sverige. Från Sundsvall till Helsingborg.
Med i den här karusellen fick vi tidningsartiklar och flera radioprogram, det resulterade i att vi hamnade på ”boken alla pratar om listan.”
Inget av detta fick vi gratis, alla novellister jobbade stenhårt med marknadsföringen på sin egen ort, det var en del av marknadsföringsplanen.

Så novellerna då?
Jag skrev två noveller till projektet (alla skickade in anonymt, även jag) En av mina noveller blev startskottet till en roman som kommer ut på bokmässan i år. Jag romandebuterar!!
Boken ”I ditt kvarter händer saker du inte ser” blev uppföljaren till novellen Om du bara visste.

(Skriver inte mer om övriga noveller då jag vet att några av mina novellister redan gästbloggat här)

Men innan dess?
När jag insåg att min novell inte bara ville vara en novell utan en hel roman, tänkte jag. Okej, jag skriver romanen så råmanuset är klart när antologin släpps i maj. Sagt och gjort. Texten fullkomligt rann ur fingrarna och när #Älskanoveller släpptes hade jag redanbild (2) kontrakt på romanen. Allt gick i ett rasande tempo. (här bör tilläggas att jag kämpat med två andra bokmanus och fått refuseringsbrev på refuseringsbrev. Alltså – allt är inte rosa)
När jag hade skickat in mitt manus till förlaget kollade jag upp dem genom att surfa runt på deras hemsida. Där hittade jag en novelluttagning med deadline ett par dagar senare. Satte mig och skrev ihop en novell och skickade in. Fick svar efter en dryg vecka att jag kom med. Så i Juni 2014 hade jag även release för novellsamlingen Insikter av Ariton Förlag.
Här snackar vi ketschupeffekt. Allt eller inget.

Det här med att kasta sig ut
Det skulle jag önska att alla vågade göra. Även om det är s-k-i…. läskigt.
#Älskanoveller hade aldrig kommit till om jag inte hoppade ut i det okända. Utan den, ingen novell som blev startskottet till min roman.
Romanen har i sin tur gjort att jag måste kasta mig ut igen, för mitt förlag har bokat en föreläsning till mig. 30 min på scenen, på bokmässan, ensam. (!!) Ensam.
Tror ni att jag sover? Nä… Jag är superpirrig, men inser att jag måste göra detta. I min kalender står det att jag ska prata i 1 tim på en scen för Författarsällskapet Sthlm nord i februari…
Nu ser jag bokmässans 30 min som en del i processen att våga prata i 60 min för en publik. (kan tillägga att jag alltid hatat att prata inför klassen, arbetskamrater och dyl) Learning by doing – Kan jag kan du!

Min bokrelease
Kommer gå av stapeln på självaste bokmässan i Göteborg. Känns som helt rätt ställe att fira på. Innan jag fick föreläsningen inbokad var jag nervös för själva signeringen. Nu har jag bara fokus på föreläsningen.

Så vad händer nu?
Förutom boksläpp och föreläsningar, kommer vi (jag och Ordberoende förlag) släppa nya temat på bokmässan. Antologin #Älskanoveller ska få en uppföljare. Ni hänger väl med?
Dessutom kommer jag starta ”Författarsällskapet Sthlm Syd”, för alla skrivande söder om Sthlm.

 

finallitenNi kan följa Jenny på www.facebook.com/forfattardrommar  eller www.jennyjacobsson.blogg.se

Vill du vara med i ”Författarsällskapet Sthlm Syd” för författare och skrivande som bor söder om Sthlm begär att få gå med i vår grupp. Tanken är att samarbeta med kommunerna och biblioteken för föreläsningar och författarpresentationer. Gå då in här:

https://www.facebook.com/groups/1440396672903142/

Länk till Novelluttagningen:

https://www.facebook.com/events/289876471196169/?fref=ts

Vill ni höra mer om Jennys resa kan ni lyssna på förlagets webbradio där hon har ett 45 min program om sitt skrivande och sitt liv. http://www.aritonforlag.se/jacobsson/

4 reaktioner på ”Gästinlägg: Inspirera mera och våga kasta dig ut

Lämna en kommentar