Lördagsenkäten: Ge ett tips för att marknadsföra sin bok

10157221_701905456534394_6503728241913565292_n Johan Ring: Jag har kluvna känslor inför det där.

Å ena sidan är jag uppvuxen i en miljö som var starkt präglad av gammal hederlig svensk Jantelag – att ”tro att man var något” var den grövsta av synder. Å andra sidan har jag under främst det senaste halvåret upptäckt att jag tycker att allt det här med marknadsföring – låt gå för att det mest rör sig om ”gerillamarknadsföring” på amatörnivå – faktiskt är riktigt kul. Inte därför att jag gillar att trycka upp MIN bok i ansiktet på folk, där sitter fortfarande Jante på axeln och viskar ”psst, du vet väl om att du inte är en RIKTIG författare”, men för att jag upptäckt att jag fascineras av psykologin och hantverket bakom marknadsföring. Jag kanske rentav borde testa att jobba med det…?
Hur som helst, jag har ännu inte kommit fram till några omvälvande pr-tips. Allt jag kan säga är väl att social media är en bra grej, och att man snarare än att försöka synas på såväl Twitter som Instagram och Facebook och whathaveyou, istället bör fokusera på det man själv känner sig mest bekväm med. Jag finns förvisso på alla tre nyss nämnda plattformar, men det är utan tvekan Facebook jag känner mig mest bekväm med.

Thomas Thomas Thomas Årnfelt: Skriv en bok som du tycker om själv. Skriv den för att du vill att folk ska läsa den, inte av någon annan anledning whatsoever. Då blir det lättare att prata om den.

vår15 063 Christina Lindström: Eftersom alla hela tiden säger att det gäller att ses, höras och få uppmärksamhet i alla sammanhang, antar jag att det skulle kunna vara ett tips att upprepa. Sanningen är annars att jag nog inte är rätt person att ge tips angående marknadsföring. Jag har förtroende för mitt förlag (hej Jenny Zunko!) som uppenbarligen har lyckats jättefint med att nå ut med boken. Själv har jag egentligen helt enkelt bara skrivit ett manus som jag tror att den målgrupp jag har sett framför mig kommer att gilla. Jag önskar dock att jag kunde låta bli att med rynkad panna direkt avråda människor från att köpa boken genom att tvångsmässigt säga ”Har du verkligen tänkt igenom det här?” när någon talar om att hen vill köpa den. Jag önskar också att jag när jag blev intervjuad i radio förra veckan kunde ha låtit bli att ignorera reportens frågor om mina böcker. Jag styrde hela tiden bara in samtalet på Pippi Långstrump som fyllde 70 år i torsdags.

Fredrik Fredrik Fredrik Frängsmyr: Jag håller med Johan. Jag har inte heller varit så insatt i hur det går till med marknadsföring men ju mer jag ser av det desto roligare tycker jag att det är. Har man ingen stor budget så får man försöka nå ut på de sätt man kan. Internet erbjuder massvis av olika sätt att synas på och även om det är svårt att göra sig hörd så går det om man är lite uppfinningsrik. Allting från bloggar till boktips till kommentarer på bokaffärer till precis vad som helst. Kört hårt bara!

Felicia Felicia Welander: Eftersom jag jobbat med kommunikation och marknadsföring och hjälpt andra formulera sina budskap, så är jag nog väldigt luttrad på att det är nödvändigt. Även i bokbranschen. Och jag älskar när andra syns och hörs med sina verk – särskilt de som skapat konst. Det gör mig nyfiken. Men jag har också insett hur otroligt mycket svårare det är att marknadsföra sig själv. Plötsligt är jag den där kunden jag ofta blev så irriterad över – som vill säga allt – samtidigt. Så det är väl mitt främsta råd: välj ut vad du vill säga. Var tydlig med det. Gör det med hjärtat. Upprepa. Sprid. Dela. Skit i jante.

Annonser
Det här inlägget postades i Debut och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s