Lördagsfråga: Hur resonerar ni kring releasefester? Är det viktigt?

ProfilbildAnna Ahlund: Jag älskar tanken på releasefest! Det är en sån uppladdning att gå och vänta på boken, det känns bra att ha något kvar att planera och GÖRA när det börjar dra ihop sig. Jag har stora planer för Du, bara-festen: det blir lemonad och snygga bakverk, kahoot-tävling med roliga priser, förhoppningsvis en del ungdomar, vänner, släkt och skrivarfolk, vi kommer att spela musiken John och Frank lyssnar på i boken, det blir uppläsning, signering, och detaljer ur boken som vikta papperstranor som prydnader på borden. Jag köpte så att säga min releasefestsklänning flera månader innan jag skrev på bokkontraktet (och fick förlaget och omslagskonstnären att hålla med om att turkost är en PERFEKT framsidefärg, hehe). Lite peppad? JA! JA! JA! JA!

 

7D__8786 2 - kopia Jannice Eklöf: Jag har ingenting planerat kring releasefest än så länge men jag skulle känna mig ohyggligt snuvad på konfekten om det inte blev av. Jag lär väl vakna en dag i mitten av april och inse att boken släpps om några dagar och att det kanske är dags att styra upp en fest. Men förhoppningsvis inte. Förhoppningsvis blir det en välplanerad succé-fest. Ännu mer förhoppningsvis flera stycken på olika ställen. Varför inte, liksom?

 

 

camilla-linde-portrait-350-squareCamilla Linde: Spontant är mitt svar JA! Jag tycker absolut att en releasefest är viktig. Andra saker i livet firas ju, då ska definitivt ett boksläpp göra det också!
Men … jag har absolut ingen aning om hur det görs. Vilka bjuds in? Vad ger man bort? Vad hittar man på? Jag får genast lite ”skolfest i högstadiet”-vibbar av det hela. Bjuda in litet eller bjuda in stort liksom? Hmm. Känns som att jag får göra lite research. Troligtvis kommer ett inlägg om ”releasefest för dummies” framåt vårkanten.

 

 

IMG_8645Ida Tidman: Jag tycker generellt att alla anledningar till att fira är bra anledningar, så här blir det absolut releasefest! Jag har däremot knappt planerat något (bara fantiserat väldigt mycket, särskilt klockan fyra på morgonen när jag egentligen borde sova). Det finns en idé om hur det hela skulle kunna läggas upp, och det kan hända att det kommer bli på en strategisk plats med fler personer än jag själv inblandade i uppstyrandet, men mer än så kan jag inte berätta än!

 

 

 

GB_Karl_Modig_1

Karl Modig: Jag är faktiskt mitt uppe i planerandet av min releasefest. Musik, plats, antalet människor håller på att fixas och trixas. Å ena sidan känns det sjukt viktigt. Ett firande av alla timmar man slitit för att skapa sin bok. Och å andra sidan är det bara en fest, boken kommer att komma ut oavsett om jag har ett releaseparty eller inte. Men, förutom minglandet med bloggare och ev. journalister, så är releasefesten till för författaren och dennes firande av sitt slit. Jag tror att just det är viktigt, att få kunna ta centrum och säga:
Här är jag och här är min bok. Nu firar vi.

3 reaktioner på ”Lördagsfråga: Hur resonerar ni kring releasefester? Är det viktigt?

  1. Pingback: 3 tips för en lyckad releasefest | Förverkliga din bokdröm

  2. Pingback: Releasefest för dummies | Debutantbloggen

Lämna en kommentar