När min bok blir film

Efter att jag hade fått några standardrefuseringar på mitt manus, gick jag kanske lite bananas när jag sen skickade in det till ytterligare några förlag. Jag hade ett personligt brev som jag använde mig av och som jag sedan justerade lite från förlag till förlag. Först presenterade jag mig själv och boken för att därefter beskriva hur jag skulle vilja gå vidare. Ja, och sen drämde jag helt enkelt till med följande:

”Såklart blir min bok en bästsäljare och filmatiseras (regi av Felix Herngren och med Måns Zelmerlöw i huvudrollen). Efter succén med Emmas nya liv blir uppföljaren (Emmas liv som kändis???*) givetvis enormt populär. Detta banar sen vägen för de andra böcker jag kommer att skriva och sen blir det såklart en tredje bok om Emma.”

Tja, varför inte tänkte jag. Man ska väl drömma stort? Jag hade liksom inte heller något att förlora. Och att skriva ett personligt brev med glimten i ögat tyckte jag, i det här fallet, passade bra ihop med mitt manus. Sen tror jag säkert att mitt författarnamn hjälpte mig att våga.

Och allvarligt talat så skulle boken göra sig jättebra som film. Och Måns Zelmerlöw är helt perfekt som min manliga huvudkaraktär Peter. Det skadar inte heller att han, precis som jag, kommer ifrån Lund. Som Emma hade jag först en duktig, kvinnlig skådespelare i åtanke, men efter att ha sett 2018-års Julkalender så insåg jag att Cissi Forss är Emma. Och helt ärligt, låter inte det som en alldeles fantastiskt film? Visst skulle ni gå och se den?

Så Felix Herngren – du är välkommen att höra av dig! Och Måns och Cissi – gör det ni också! Nu kör vi, 2021 års svenska, romantiska komedi: Emmas nya liv. Succé!

Hur gick det med följebrevet då? Fick jag någon reaktion på det? Ja, faktiskt: ”Jag älskar ditt härliga följebrev.” 😊





*Numera är arbetstiteln Emmas kändisliv

En reaktion på ”När min bok blir film

  1. Pingback: Att locka fram lite hybris – Suzie Weathers

Lämna en kommentar