”Man är en av så många som slåss om samma utrymme”

Dagens gästbloggare är Jiwar Roshan, pressansvarig på Bokförlaget Nona, som berättar mer om sin roll på redaktionen och hur hon hjälper författare att nå ut i mediebruset.

Hej Jiwar! Vad gör egentligen en pressansvarig?

Enkelt sammanfattat så är det mitt jobb att se till att boken når ut i det som kallas för ”earned media”, alltså kanaler där någon annan (ofta journalist) skriver om litteratur. Om du ser en artikel med en författare i tidningen så är det ofta någon som jag som varit bryggan mellan journalisten och författaren (men inte alltid, såklart).

Hur jobbar du och författarna ihop kring deras böcker?

Till att börja med så ger vi ut väldigt många böcker och långt ifrån alla har samma PR-potential – och många böcker klarar sig väldigt bra utan det. Med det sagt, om det är en bok som vi bedömer har PR-potential så har jag ett första möte med författaren, där min kollega som är marknadschef ofta sitter med. Vi gör upp en plan för boken och hur vi ska arbeta framåt.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

Jag får jobba med så många olika böcker och olika författare. Det är mycket förnyelse även om min uppgift är densamma.

Vad är det mest utmanande?

Min uppgift är att försöka få in våra böcker i framförallt traditionell media (tidningar, tv, radio). Där är utrymmet väldigt begränsat i jämförelse med hur stor utgivning förlagen har. Man är en av så många som slåss om samma utrymme, så det gäller att hitta relevanta vinklar och inte sällan är det till stor nytta om det är ett trendigt ämne eller någon välkänd person inblandad. 

Vad är det vanligaste missförståndet som nya författare har kring PR?

Ibland kanske en författare inte inser hur svårt det är att få press & PR på en bok. Det är många komponenter som ska klaffa och ibland är en så enkel sak som timing oerhört viktigt. Det kan ha gjorts en plan, media kan ha visat intresse, men just i början av boksläppet händer något omvälvande i medielandskapet – en kris, ett krig – och allt rörs om. Det kan också vara positivt för en bok, som när det kommer en oväntad pandemi som gör att böcker om friluftsliv, överlevnad m.m. får ett uppsving de annars inte skulle fått.

Vad kan författaren göra för att göra ditt jobb enklare?

Nästan alltid är författaren den som kan sitt ämne och boken bäst. En aktiv författare som själv skapar möjligheter för sin bok, eller som kanske redan har en del kontakter, har så klart möjlighet att förenkla PR-jobbet för sin bok. Men inställning kring PR är viktig. En del får kanske inte så mycket PR men kommer på andra sätt att vara aktiva och synas, och det kan ge boken liknande push som en artikel i DN.

Hur jobbar du med andra funktioner på förlaget, t ex marknadsansvarig och sälj? Vem gör vad?

Som nämnt ovan jobbar vi i marknadsteamet väldigt tätt ihop. Innan vi har möte med en författare har vi internt gjort en plan. Där ingår sociala medier, skapandet av marknadsmaterial, eventuella kampanjer osv. Vi är ett team på fyra som jobbat ihop det senaste året och det känns väldigt bra. Sen har vi ju både Nonas & Tukan förlags utgivning så det är ju många böcker per år.

Vad jobbar du med för projekt just nu?

Just nu har det varit mycket med några svenska lanseringar som gått väldigt bra. Vi är i full gång med allt arbete inför Bokmässan och på Nona har vi en del nya författare i höst och även till våren så där väntar mycket arbete.

Till sist, har du några råd till aspirerande författare?

Det är svårt, när de kommer till mig är de redan färdigbakade och klara 🙂 Det är nog mer en redaktör som kan ge tips där, men om man skriver mycket och vill bli författare är det väl bra att se över vilket förlag som man tror passar för den typ av bok man skriver, kanske gå olika skrivarkurser och delta i skrivtävlingar. Just nu har vi en tävling på Bokförlaget Nona t.ex., om det är just utgivning man vill uppnå. Annars tycker jag att läsning och skrivande är lite som träning, även vi som inte är på elitnivå och kan livnära oss på det kan må gott av det för eget bruk.

2 reaktioner på ””Man är en av så många som slåss om samma utrymme”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s