Sölve Dahlgren om att debutera på eget förlag (del 1)

Sölve Dahlgren debuterade i november 2009 med ungdomsromanen InnebandyPiraterna. Det gjorde han på sitt eget förlag – nästan som om han vore spelande tränare som tog ut sig själv i laget. Här berättar Sölve om varför, och hur det går till att vara sin egen förläggare.

 

Mitt val att ge ut själv är på intet sätt unikt, faktum är att allt fler väljer den vägen. Jag bloggade lite om det i höstas .

Det finns många skäl att ge ut på eget förlag. En del författare har refuserats av ett antal förlag och känner sig missbedömda. Andra vill bara ha boken publicerad och kunna visa upp den för de närmsta.

Jag ville ge ut boken på egen hand – på riktigt. Alltså startade jag förlag. Eftersom jag redan driver ett eget företag var det enkelt, förlaget blir bara ytterligare en verksamhetsgren.

Manuset till InnebandyPiraterna skickades aldrig till några förlag innan jag bestämde mig för att ge ut det själv. Däremot var förlagens hantering av manus en anledning till att vägvalet. Jag hade läst hur tusentals manus skickas in varje år från hoppfulla författare och vi vet alla hur många kända författare refuserats flera gånger innan något förlag upptäckte dem. Jag drog slutsatsen: för att bli utgiven på ett större förlag i Sverige så krävs att ditt manus är otroligt fantastiskt. Och även om det är otroligt fantastiskt så kan det bli refuserat om fel redaktör får det i sin hand. Så istället för att vänta i flera månader på ett svar från ett eller flera förlag så tog jag saken i egna händer.

Jag var inte ens övertygad om att det skulle bli en tryckt bok från början. Jag publicerade boken som följetong på min hemsida, kapitel för kapitel. Den följdes av 50-100 trogna läsare som kommenterade ibland och upptäckte en del fel.

Rent krasst; ska jag kunna lägga mer tid på att skriva så måste jag också tjäna mer pengar på det. Även om webben är framtiden så insåg jag att många fortfarande ville läsa på papper. Faktum är att flera av dem som började läsa på nätet sa till mig att de väntade på att den kom ut som fysisk bok. (Idag finns InnebandyPiraterna även som e-bok såklart, sedan några dagar tillbaks som iPhone-app och man kan fortfarande läsa hela boken på webben).

När jag bestämt mig för att ge ut boken själv anlitade jag en författarcoach (Ann Ljungberg) som läste manus och hjälpte mig att förbättra vissa delar. Några scener flyttades och några skrevs till. Men på det stora hela gjorde jag inga dramatiska förändringar av manuset, mest finlir. Det ska sägas att jag har en del gratis eftersom jag jobbat som journalist och redaktör i snart 20 år så jag skriver väldigt mycket.

Med erfarenhet av layout kunde jag även formge min bok på egen hand, förutom logotypen som jag anlitade en frilansillustratör till. Likaså bad jag flera personer korrekturläsa boken innan den gick i tryck och vi hittade ytterligare några fel som rättades.

Utan ett etablerat förlag att luta mig mot så har jag försökt fråga folk jag känner i branschen för att få tips och råd. Men i slutändan så handlar det ändå väldigt mycket om att lära sig av misstagen. Att experimentera och testa sig fram. Våga prova, det kan inte gå mer än åt skogen.

När du ger ut på eget förlag finns det ett stort val du gör: att trycka en traditionell upplaga på offsettryck eller digitalt print-on-demand. Det förstnämnda är billigare per bok – om du trycker minst 1000 ex av boken, dvs en investering på minst 25 000 kronor. Dessutom måste du då hantera den här upplagan som levereras i kartonger på en lastpall från tryckeriet. Då gäller det att ha ett garage eller hyra lagerplats. Dessutom får du lägga tid på att packa och skicka.

Istället anlitade jag Publit där startkostnaden är 495 kr och det går att beställa så lite som en bok åt gången som trycks då. Du betalar bara för de böcker du beställer och slipper ligga ute med pengar. De böcker som bokhandeln beställer trycker och skickar de utan att jag som författare/förlag behöver göra något jobb. Nackdelen är förstås att varje exemplar av boken blir minst dubbelt så dyrt, vilket i sin tur gör det svårt att sälja den riktigt billigt.

Jag har inte gjort någon exakt kalkyl på när det blir billigare att trycka offset, alltså hur många exemplar man behöver sälja. Någonstans mellan 500 och 1000 sålda böcker krävs i alla fall. När man då vet att en genomsnittlig debutant på ett större förlag säljer runt 800 exemplar av sina första bok, då kanske man drar sig lite för att trycka en stor upplaga direkt. Om man inte vet att man är en mästare på PR, marknadsföring och försäljning. Plus en bra författare såklart.

Fem arbetsdagar tog det för tryckeriet att leverera mina första 100 exemplar av InnebandyPiraterna. Det var vad jag beställde till lanseringsfesten där jag sålde och signerade de allra första böckerna. Jag tror att alla författare tycker att det är något alldeles speciellt med att hålla boken i handen första gången och bläddra och känna på den. Den berättelse du slitit med att forma under många månader är slutligen färdig. Permanentad.

Men samtidigt var det nu det svåraste jobbet började…

 

solvedahlgren.se berättar Sölve mer om sig och sitt författarskap. Även InnebandyPiraterna har en egen webbsida.

4 reaktioner på ”Sölve Dahlgren om att debutera på eget förlag (del 1)

  1. Pingback: Sölve Dahlgren om att debutera på eget förlag (del 2) « Debutantbloggen

  2. Pingback: Gästbloggar på Debutantbloggen – solvedahlgren.se

Lämna en kommentar