Att ge ut själv: Loser eller visionär?

Jag har gått och sugit på idén att starta eget förlag ganska länge. Det är över ett år sedan tanken slog mig första gången och jag kollade upp vad som skulle krävas. Jag insåg att det var mycket jobb. Så pass mycket att jag lät det vila. Det fanns inte utrymme just då i mitt liv. Men idén ville inte släppa och för varje refusering kom den tillbaka med förnyad styrka.

Första gången jag nämnde tanken för min far reagerade han ungefär så här: Va? Ge ut boken själv? Men det är ju bara sådana där misslyckade författare som gör sånt.” Jag förstår hans reaktion. Det är en ganska vanlig inställning att man bara är en ”riktig” författare om man blir antagen på ett av de ”riktiga” förlagen. Författare som tar saken i egna händer och ge ut sin bok själv ses ofta med en viss misstänksamhet. Många associerar det med titlar som ”Tant Agdas diktsamling” eller ”Hovslätts Hembygdsförenings årsbok.” Begränsade upplagor för en begränsad publik. De har säkert sitt värde. Men det är inte den typ av självutgivning jag är intresserad av. Den är just alldeles för begränsad.  Jag vill nå ut. Jag vill, som alla författare, finna den stora publiken.

Saken är den att det finns tre olika sätt att ge ut själv. Folk blandar ofta ihop dem. Det första är om författaren kontaktar ett tryckeri och själv betalar tusenlappar för att få kanske hundra exemplar levererade hem till dörren. Då säljer man som privatperson. Marknadsföring och allt annat får man sköta helt själv. Det ska mycket till för att få någon volym på en sådan försäljning.

Det andra alternativet är att använda ett ”print-on-demand” förlag. Författaren betalar inte en krona, utan tankar bara upp text och omslag till förlagets server. Boken hamnar i förlagets katalog (d.v.s. hemsida) och vem som helst, inklusive författaren kan beställa så många exemplar de vill. Men eftersom varje beställd bok trycks individuellt så blir det väldigt höga priser. Jag har en kompis som gjorde så. Hans bok hamnade på 270kr, för en pocket och 420kr för en inbunden. Det är väldigt dyrt. Jag vet inte hur många kopior min kompis sålt. Inte överdrivet många skulle jag tro. Tyvärr.

Vad som återstår är det tredje alternativet. Den långa vägen. Att starta eget. Det är den vägen jag tänker vandra. Det är mycket att hålla reda på. Men det är värt det. För min text måste ut nu. Den måste andas och möta människor, annars dör den. Jag ska ge min text ett eget ISBN och en egen EAN. Jag ska fixa distribution, tryckeri och marknadsföring. Man ska kunna surfa in på mitt förlags hemsida och beställa, som pappersbok eller e-bok. Den ska registreras i bokrondellen så att man kan finna den på Adlibris, Bokus och alla andra större nätbokhandlare. Förhoppningsvis ska jag lyckas sälja in den till några vanliga boklådor också. Detta är enda sättet, om man faktiskt vill få några kopior sålda. Och det vill jag.

Efter en förklaring tyckte min far inte längre att det var en så usel idé. Inte riktigt så usel i alla fall. Faktum är att när jag förklarar för folk vad jag håller på med så reagerar de flesta med ”Oh, det är ju faktiskt ganska coolt! Du får säga till när boken är klar så jag får läsa den.” Det är så klart musik för mina öron. Plötsligt har man förvandlats från loser till visionär. Man får bara hoppas att det går bra, så man inte slutar som loser igen. 😉

11 reaktioner på ”Att ge ut själv: Loser eller visionär?

  1. @Sofia: Tack så mycket. Jo det är mycket spännande. 🙂 Jag lär mig något nytt varje dag.

    @sofie b-c: Tack.

    @Desirée: Jag tänkte först skriva något om hur många ex som faktiskt kan säljas (med rätt marknadsföring) men jag såg att Sölve han före.

    @Sölve Dahlgren: Intressanta data. Jag blir i alla fall allt mer sugen på att läsa er bok.

    @Desirée: Där ser man! Det är fullt av kreativa människor här. Jättekul! 😀

    Gilla

  2. @Desirée: Eftersom även en hel del böcker utgivna på stora förlag säljer under 1000 exemplar, ibland bara 300-400 ex så är det svårt att säga vad som är bra för en egenutgivare. Kanske ska man dra gränsen vid 500 ex där? Eller fler?
    Sedan beror det också på genre. För facklitteratur (som ofta är dyrare) kanske 1000 ex är jättebra. För skönlitteratur kanske man tycker att 10.000 ex krävs för en succé. För poesi hade nog 500 ex setts som en succé om man ska tro vissa källor.

    Eftersom de flesta håller ganska tyst om de exakta försäljningssiffrorna så fortsätter spekulationerna. 🙂

    I vår bok (ja, ni märker att jag inte kan låta bli att marknadsföra men det är något som krävs för locka läsare) får man exempel på tio framgångsrika egenutgivare. Flera amerikaner såklart – men ett par av dem svenskar, som sålt en bra bit över 10.000 ex.

    Gilla

  3. @Anders: Tack så mycket. 🙂 Nej det är nog inget man blir miljonär på. Men ärligt talat är det inte heller mitt mål. (Även om jag nog inte skulle ha något emot det.) Mitt mål är att få ut mina böcker på marknaden. Att få dela med mig av den värld som lever i mitt huvud. Att fler ska få vandra genom Kilsbergens mörka skogar, svepas in av den fuktiga dimman, höra Näckens toner sväva över vattnet, se trollen röra sig i natten. Det är min längtan. Rent ekonomiskt är jag nöjd om det går plus-minus-noll. Men det är klart att det vore roligt om man dessutom kunde tjäna något på det.

    @Sölve Dahlgren: Tack så mycket för all uppmuntran och alla tips. En del hade jag pejl på sedan tidigare, men annat var nytt. Det känns faktiskt lite skönt att det finns andra som har vandrat denna väg före mig. På så sätt finns det alltid några man kan fråga om råd om man skulle gå vilse. Men som du skriver är alla egenutgivare unika. Jag tror mig kunna överraska lite då jag har några marknadsföringsidéer som jag inte tror har gjorts förut i Sverige. Ska bli mycket spännande att implementera.

    Angående det höga priserna på min kompis POD. Var lite motvillig till att släppa namnet på förlaget ovan, men då du undrar kan jag väl berätta att han släppte den på vulkan.se. Jag tror att vulkan lägger på (minst) 100% ovanpå förlagspriset. Annars kan jag inte förstå varför deras böcker är så hiskeligt dyra.

    Gilla

  4. Du har mycket hårt arbete framför dig. Men du kommer att skaffa dig många erfarenheter som inte går att få på något annat sätt. För en del blir egenutgivning vägen till ett större förlag, för andra blir det startskottet till ett eget förlag.

    Jag har själv bloggat en del om mina egna erfarenheter som egenutgivare (första romanen gav jag ut i nov 2009, den andra i september 2010 och nu skriver jag på den tredje). Du har säkert redan koll på Daniel Åberg (www.danielaberg.se) som delat med sig av sin utgivningsresa. Rekommenderas.

    Funderingar kring tryckpriser är en liten del av affären. Det stämmer att det blir mycket dyrare per styck med POD, men riktigt så illa som 270 kr för en pocket ska man inte behöva betala. Om du inte menar utpris i en bokhandel som lagt sina 100 procent på F-priset…

    Själv blev jag så intresserad av själva processen och bokbranschen att det ledde till att jag i höstas skrev en bok (www.lyckasmedbokutgivning.se) om det, tillsammans med Lars Rambe (som gav ut sin första bok på eget förlag och sedan fick en agent och numera finns utgiven i flera länder) och Ann Ljungberg (författarcoach som håller skrivarkurser).

    Ser fram emot att följa dig på bloggen under året. Alla egenutgivare är ändå unika och alla hittar nya spännande vägar.

    Anders: Det stämmer att man sällan blir miljonär på egenutgivning. Men det är nog ungefär lika många som blir miljonärer på det som på traditionell utgivning hos ett annat förlag. Eller lika få. 🙂

    Gilla

  5. Pingback: Munins skärvor » Debutantbloggen: Att ge ut själv: Loser eller visionär?

Lämna en kommentar