Kom på release i Tensta!

Om en vecka är det dags för release för min och Markku Huovilas bok Inte klia, Adam! Redan i höstas fick vi en förfrågan från Tensta bibliotek om att hålla den där och förberedelserna har pågått så smått sedan dess. Vi har funderat på olika sätt att locka familjer i området till biblioteket, särskilt de som pratar något av språken boken kommer ut på.

En självklar programpunkt är att läsa boken högt. Den svenska uppläsningen gör jag själv. Dessutom kommer boken att läsas på spanska och somaliska. En av min sons dagisfröknar ställer upp och läser den spanska texten, vilket känns tryggt. Hon är van att dramatisera och läsa högt för barn. Den somaliska uppläsaren har jag inte träffat, men hon har gjort liknande saker på andra bibliotek, så jag tror att det kommer att bli bra.

Efter sagostunderna blir det musik. Höjdpunkten är urframförandet av en specialskriven barnsång. Jag har skrivit texten och Hans Granström har tonsatt sången Usch, det kliar! Att skriva en sång är en helt ny erfarenhet för mig, men jag är nöjd med resultatet. Hans melodi är rolig och trallvänlig. Förhoppningsvis kan vi få fler att sjunga om hur det kliar även efter nästa lördag.

Det blir också en tävling för alla barn där vi ber om hjälp att namnge den papegoja som förekommer i boken. Tävlingen startar på releasen och pågår en vecka. Förhoppningen är att få in många bra förslag på namn, som sedan kan publiceras på Adams sajt.

Sist men inte minst blir det naturligtvis försäljning och signering av boken. Bokens illustratör Markku kommer även att visa hur han har jobbat med bilderna och teckna live för barnen. Han har tidigare gjort tecknade sagor på tv där han låter en historia växa fram på pappret. Kanske växer nästa Adam-historia fram nästa lördag…

Alla som är intresserade eller nyfikna är varmt välkomna till Tensta den 19 mars mellan klockan 12.30 och 14.30. Vi hoppas på en skön blandning av folk.

Mer info finns bland annat på Barnistan.

2 reaktioner på ”Kom på release i Tensta!

  1. Pingback: Mer om releasen | Annelie Drewsen

  2. Pingback: Nervös inför releasen « Debutantbloggen

Lämna en kommentar