Tid att skriva och tid att tänka

Nyckel till att lyckas som skribent/författare är att ha många saker igång samtidigt. Grunden för verksamheten är egna idéer – då gäller det att jobba med flera idéer parallellt, i olika stadier av förverkligande.

För mig betyder det att jag just nu arbetar med marknadsföringen av min debutbok, färdigställandet av ett större skrivuppdrag, framtagandet av omslaget till nästa Adam-bok, skrivandet av det där provkapitlet på ett läromedel, dialog med två förlag om idéer jag har och skrivandet av en kapitelbok för barn. Utöver detta tar jag mig an kortare skrivuppdrag då de dyker upp.

Klyschan att kunna hålla många bollar i luften gäller absolut för den som försöker leva på detta sätt. Under ganska många år gick jag runt och trodde att den där bilden av många bollar i luften var något att sträva efter, att det var så jag ville ha det. Men på sistone har jag kommit till insikt om att det faktiskt är betydligt mer tillfredsställande att kunna arbeta med en sak i sänder.

Därför försöker jag strukturera upp tillvaron i tidsperioder och se till att de större projekten får ordentlig med plats för eftertanke, prestationsångest, sitta på rumpan och skriva-tid och tid revidera och redigera. Det är lättare sagt än gjort.

Ta det där läromedelskapitlet som exempel. Jag hade gott om tid på mig att ta tag i det. Men så dök andra, mer akuta uppdrag upp och började äta tiden. Nu börjar det dra ihop sig och jag har inte skrivit ett enda ord, utöver ett antal lösa idéer och anteckningar om hur jag har tänkt att det ska bli. (Jag hoppas att förläggaren som gav mig förtroendet inte läser detta.)

På sätt och vis är det bättre att ha en riktigt kort deadline. Då har man inget annat val än att sätta sig ner och producera. Med för mycket tid till sitt förfogande hinner man istället ackumulera så mycket prestationsångest att det riskerar att bli pannkaka av allt i slutändan.

Medan jag skriver det här inser jag att det kanske är därför jag har förhalat så mycket – för att trolla fram en kort, intensiv skrivperiod. Även tid som inte ägnas åt att skriva kan vara både nödvändig och väldigt produktiv som en del i skrivprocessen. Även om jag inte har skrivit något på provkapitlet har jag tänk desto mer. Kanske sitter jag i själva verket i en väldigt bra sist för att då ur mig ett bra kapitel? Om en knapp månad får vi se. Då måste jag vara klar.

6 reaktioner på ”Tid att skriva och tid att tänka

  1. Pingback: En missad deadline – och förläggarens dom « Debutantbloggen

  2. Pingback: Tjäna pengar på att skriva – hur gör man? « Debutantbloggen

  3. Frågan är i vilken ände man ska börja för att komma till de där (inkomstbringande) skrivuppdragen/bollarna? (ännu icke inkomstbtingande idéer har jag ju ett gäng) Jag är rätt lost på det området, att marknadsföra sig själv alltså. Var lär man sig sånt? Eller måste man vara en naturbegåvning? I så fall är jag körd!

    Gilla

    • Det är en bra fråga, som egentligen hamnar lite utanför vad den här bloggen handlar om. Men jag tror jag ska ta och skriva ett inlägg utifrån det ändå.

      Gilla

  4. Jag skulle verkligen behöva strukturera upp mitt skrivande. Jag har två böcker och ett uppdrag att skriva på. Men just nu slukar lanseringen av Drakhornet nästan all tid. Det är inte riktigt bra, för lång tid utan skrivande och man blir lite ringrostig. Måste ta tag i det ordentligt!

    Gilla

Lämna en kommentar