Marknadsföring i det lilla

Alla som ger ut en bok, oavsett om det är via förlag eller på egen hand, funderar antagligen en del på marknadsföring.  Det är lätt att fokusera på de storslagna gesterna. En ambitiös releasefest. En helsidesintervju i en dagstidning. Tusentals besökare på en blogg.

Det är nog bra, man ska sikta högt. Men samtidigt gäller det att inte glömma bort det lilla. För i slutändan är det enskilda personer som fattar beslutet att läsa eller köpa en bok. En enda människa. Henne kan man nå på många olika sätt.

Glöm därför inte bort:

  • Det personliga mötet. Kanske det allra viktigaste. Oavsett om det är med den lokala bibliotekarien, en mamma till ditt barns klasskamrat eller en inköpschef på en stor butikskedja handlar det om att göra ett bra intryck utan att bli för påstridig. I bästa fall visar det sig senare att klassmamman är bibliotekschef i kommunen och berättar om din bok för alla bibliotekarier.
  • Dina mejl. Hur många mejl skickar du per dag? Se till att alla innehåller en signatur med länk till sajt eller blogg där det finns info om din bok. Många kommer att vara nyfikna på vem du är och kolla in din webbsida. Alla kommer inte att beställa boken, men många fler kommer att veta att den finns.
  • Twitter och andra sociala medier. Ett självklart marknadsföringsverktyg. Tyvärr verkar många missa ömsesidigheten i det hela. Få vill följa en person som tre gånger per dag uppmanar andra att köpa en bok. Jag tror att det är mer värdefullt att engagera sig i diskussioner och ämnen man själv är intresserad av. De som blir nyfikna på dig kommer att ta reda på mer. Jag har blivit kontaktad på Twitter av folk som vill köpa min bok, utan att jag själv hade nämnt den.
  • Visitkort känns kanske mossigt, men är fortfarande väldigt bra att ha. Inte minst när andra börjar dela ut sina kort är det bra att kunna sträcka fram ett eget. Gör gärna något kul med ditt kort så att folk reagerar. Själv har jag ett foto av mig själv. På baksidan står ”Vi hörs!” och min webbadress. Många gånger är det tillräcklig för att sticka ut.
  • Andra trycksaker känns kanske passé  när det mesta går att göras via nätet. Men vid rätt tillfälle kan de göra nytta. När jag för ett par veckor sedan sprang Tjejmilen tillsammans med drygt trettiotusen andra hade jag tänkt bära en T-shirt med tryck om min kommande bok på ryggen. (Lite fyndigt eftersom titeln är Inte så fort, Adam!) Dessvärre blev det någon miss med produktionen av min T-shirt så jag fick springa utan, men jag tycker fortfarande att det var en bra idé. På samma sätt kan det ibland vara bra att ha vykort eller något annat material att dela ut när sin bok kommer på tal.

Om jag har glömt några självklara småsaker man kan göra för att marknadsföra sin bok får ni gärna fylla på i kommentarerna.

14 reaktioner på ”Marknadsföring i det lilla

  1. Pingback: Marknadsför din bok varje dag « Debutantbloggen

  2. Tack för tips! Ett som jag själv inte hade en tanke på och som en vän till mig (som är just marknadsförare) påpekade, är att alltid ha med en hemsideadress eller bloggadress i boken så att läsaren kan kommunicera med författaren. Något jag absolut ska ha med i nästa roman.

    Gilla

    • Bra tips! Det tänkte jag faktiskt på, så det finns med en adress till bokens egen sida (www.adambok.se) i min första bok. Har dock inte min egen e-postadress tryckt i boken, bara på sajten.

      Gilla

  3. Tack för alla dessa tips. Jag tänker väldigt mycket på hur jag kan marknadsföra min bok” Är det morgon nu?” som kommer i jan. Dessa tips ska jag absolut ta till mig. Tror stenhårt på att det är viktigt att nå ut till den enskilda individen. Sen är det faktiskt kul med marknadsföring…..Svårt men kul….:)
    Kram :Maria

    Gilla

  4. Bra tips. Jag har gjort vykort istället för visitkort, det får dels plats en baksidestext om boken, men dessutom skiljer sig formatet, så att det sticker ut.
    Vistaprint gör bra saker, bara man lyckas ta sig förbi alla deras extraerbjudanden när man ska klicka igenom beställningen (men svarar man ihärdigt ”nej” på om man inte ska ha fler prylar så blir det hyfsade priser och produkterna är bra).

    Sen måste jag bara få undra om du inte gjorde större succé utan t-shirt än med? (Förlåt, men jag kunde inte låta bli ett så underbart syft! Min knasiga humor…) Om man får tryckproblem kan man annars också måla själv, gör en mall genom att skära ut från ett oh-ark, eller helst ännu stadigare plast som går genom skrivaren, och dutta i färg med en svamp, en roller eller en pensel. Funkar för text och enklare logotyper. Vissa fotofirmor gör även t-shirts direkt på plats om man har med en fil med en bild.

    Gilla

    • Vykort är också bra. Jag har vykort med info om boken och visitkort med info om mig själv. Har också kört med Vistaprint, har funkat bra för mig. Det enda som irriterar mig är att de skickar säljmejl varje dag. Inte särskilt lockande…

      Tyvärr fick jag veta i sista sekund att det inte blev någon T-shirt med tryck, så jag hann inte ordna det själv. Men det enklaste hade nog varit att skriva ut motivet på särskilt papper som går att stryka på tyg.

      Vad gäller mitt deltagande i Tjejmilen så var det faktiskt helt utan t-shirt. Körde med linne istället 🙂

      Gilla

      • Jag provade vistaprint en gång och blev vrålless på alla erbjudanden och extragrejer. Bytte istället till Moo Card i Storbritannien. Supersnygga grejer! Enda nackdelen är att ifall man är ute i sista stund så blir frakten superdyr.

        Gilla

  5. Som vanligt ett mycket intressant inlägg!
    Jag har både autografkort, t-shirts, muggar, anteckningsblock och visitkort med bilder på de nya böckerna. Det är populärt!
    Håller absolut med dig om att det är den enskilda personen som är viktig, för det är mun-till-mun-metoden som säljer bäst!
    Kram Kim

    Gilla

    • Tack för utmärkelsen, det är alltid lika kul att få uppskattning!

      Kul att du gör så många olika saker med boktryck. Ger du bort eller säljer dem?

      Gilla

  6. Tack för bra tips! Jag gillar särskilt T-shirt-idén :-). Kanske kan du övertala ett helt lag bära den nästa år? Desirée Fredlund har en liknande idé, hon har tryckt upp My-t-shirts och alla som köper en och bär på bokmässan får en My-bok.

    Jag håller också med Helena Milton om mejlen, jag har en länk till min webbsida (där man kan hitta info om boken), men det vore ju inte fel att även nämna boken. Det är lätt hänt att man glömmer det självklara. Jag åt lunch med en kompis häromdagen. Där utspelade sig följande konversation:

    – Du gör väl reklam för din bok på din blogg?
    – Öhh, nä, boken är ju en reseberättelse och bloggen en reseblogg.

    Jag insåg såklart redan när jag sa det bristen i logiken…

    Gilla

  7. Tack för värdefulla tips, det här med att ha länk till bloggen/hemsidan i mejlen är ju en mycket bra idé. Ja, det är viktigt med alla sätt att marknadsföra sig och det känns ju onekligen mer självklart att börja i det lilla och i den närmaste omgivningen samtidigt som man inte får vara främmande för att förbereda sig på de sätt som når en större krets. ”Mun-mot-mun”-metoden har alltid varit bra, ger ringar på vattnet.

    Gilla

Lämna en kommentar