Reklamdags

ThomasIdag tänkte jag passa på att göra lite reklam. Nej, inte för min bok, och inte för någon annan heller. Utan för läsare. Framförallt den skara som ofta inom genrekrestar kallas för ”fandom”. (Uttalas med fördel på engelska. Bara som förtydligande…)

Alltså, vi har säkert alla hört talas om Bokmässan i Göteborg. Den har fått en del lokala efterföljare som är jättecharmiga. Deckarförfattarna har nu äntligen fått till ett Crime Time på Gotland. Bra så.

Men för den som är intresserad av lite annan litteratur finns det sedan länge ett helt annat forum också. Ett forum som både är nationellt och internationellt. Ofta båda samtidigt. Och som jag tycker övertumfar bokmässan på en del sätt.

Alla som har varit på Bokmässan måste ha slagits av den enorma kommersialism som denna präglas av. Det är kanske inte så konstigt. Men för mig som först kom i kontakt med litteraturkongresser av ett helt annat slag var det en enorm, om inte överraskning så i alla fall skillnad.

Det jag pratar om är de svenska rikskongresserna för Science Fiction och Fantasy (egentligen för alla former av litteratur som på något sätt kan sorteras in under paraplynamnet Fantastik). De som går under namnet SweCon. Det är en kongress som turnerar runt i Sverige, och den har sina motsvarigheter i andra länder.

I år är det ConFuse i Linköping som är årets rikskongress. Den hålls den 7-9:e augusti. Spännande hedersgäster, mängder med intressanta paneldebatter,  allt som oftast bra diskussioner även vid fikat/baren/middagen. Proffsigt allt som oftast men samtidigt personligt och trevligt.

Det här har alltså pågått sedan 1998 (i Sverige) och ordnas helt på ideell basis. Och det är helt fantastiskt bra. Visst, en del saker kanske inte alltid klaffar när det baseras på frivilligarbete, men det mesta är bara så bra!

Det är medlemmarna tillsammans som gör kongressen. Man betalar inte inträde, men betalar medlemskap. Medlemmar är alla som är med, författare och läsare. Och ibland är gränsen rätt så suddig mellan de två.

För vem är detta då? – ”Är det något för mig verkligen?”  kanske du tänker…

Tja, om du kan sortera in dig själv i minst en av nedanstående så skulle jag varmt rekommendera det:

  • Gillar att läsa något som innehåller fantastiska inslag
  • Har funderat på att läsa något med någon form av fantastiska inslag
  • Gillar att skriva, och vill höra hur andra arbetar med skrivande i olika former
  • Är nyfiken på litteraturformer du inte provat tidigare
  • Gillar att prata om läsande och/eller skrivande med människor som också gör det…

Programpunkterna brukar vara många och varierade. I år till exempel:

  • Intervjuer med hedersgäster
  • Paneldiskussion: Betydelsen av berättarsynvinkeln.
  • Paneldiskussion: Hur skapar man namn på sina karaktärer.
  • Paneldiskussion: Starka tjejer; en diskussion om könsrollerna i fantastiken.
  • Rethinking James Bond. Föredrag av David Nickle

Och massor annat, till exempel kommer det att finnas en programpunkt för dem som inte har gått på fantastikkongresser förut.

Prova! Jag tror inte du kommer bli besviken. Årets SweCon blir mitt fjärde, och jag har hittills haft väldigt kul varje gång!

Confuse läser du mer om här

Programpunkterna hittar du här

En intressant artikel i Hufvudstadsbladet om den finska motsvarigheten (och även om årets Åländska Archipelacon) hittar du här.

Vi ses väl i augusti?

7 reaktioner på ”Reklamdags

  1. Pingback: Dagen efter | Författarskap och Föräldraskap

  2. Klart vi ses! Jag instämmer verkligen också 🙂 Det finns bara en enda punkt där jag tycker att bokmässan överträffar Swecon i år, och det är att de lyckats få dit Laini Taylor. Enligt mitt tycke en av de absolut bästa fantastikförfattarna i världen. Men annars: ingenting kan överträffa stämningen på Swecon.

    Gilla

    • Härligt, ska bli kul att ses igen! Jag hade ju förmånen att uppleva Archipelacon i juni, vilket ju nästan blev som ett Swecon plus… Men jag längtar ändå. 🙂

      Gilla

Lämna en kommentar