Pride!

Anna porträtt 3

Foto: Göran Segeholm

Den här veckan har bjudit på massa kul för mig och Du, bara, i och med Stockholm Pride.

Seminarium

Foto: Lilla Piratförlaget

 

På tisdagen medverkade jag i ett seminarium om hbtq i ungdomslitteraturen med Sara Lövestam (som skrivit bland annat Som eld och pinfärska Skarven) och Sebastian Lönnlöv  (som bland annat skrivit Hbtq – böcker bortom normen, en toppensammanställning av hbtq-litteratur som jag använt mycket i mitt jobb i bibblan) som moderator. Jag såg ett liknande seminarium med Sara och Sebastian på bokmässan förra året, och när jag presenterade idén om ett nytt seminarium för Rabén & Sjögrens PR-avdelning var det väl lite ett sätt att bjuda in mig själv i diskussionen. Och jag är så glad att jag såg till att det här blev av! Det kom mycket folk, stämningen var god, och jag fick absolut mersmak för hela seminariegrejen. Vi pratade om hur vi tänker runt hbtq-et när vi skriver, hur vi förhåller oss till politik vs inspiration, karaktärer, stereotyper och vilken typ av historier vi vill berätta. Det finns så mycket att säga! Jag önskar att vi hade fått prata i en timme till. Det var kul att det kom så mycket folk, jag tror att det här är ett ämne som intresserar många. (Apropå det fick vi frågan om boktips på bra hbtq-böcker för unga och hann bara prata om det helt kort, jag återkommer med mina tips i ett längre inlägg framöver!)

 

Signering

På onsdagen och fredagen tillbringade jag kvällarna i Vombats tält i Pride park, för signering och boksamtal. OH MY vad kul det var! Dels att få berätta om boken, jag tröttnar aldrig på att prata om Du, bara. Magin i att få se ett par ögon börja glittra när jag berättar att romansen i boken involverar en John och en Frank är svårslagen. Det känns också så högtidligt att få skicka med en skriven hälsning till framtida läsare, och veta att den där boken kommer att läsas av en människa med helt egna erfarenheter och tankar, som kommer att läsa historien på sitt sätt, läsa in sig själv och skapa en alldeles unik läsupplevelse. Med min bok. Det är fantastiskt.

Det var också så kul att få träffa några som läst boken i verkligheten. Det har jag ju gjort förut, många av mina vänner och bekanta har läst boken och hört av sig med fina hälsningar och glada tillrop (tack ❤ ), och jag har fått mycket internetkärlek överlag (tack ❤ ) men det här var nytt för mig. Människor jag aldrig träffat som kom fram till mig och sa att de älskat slutet. Älskat Elli. Älskat papperstranorna, älskat John och Frank. Folk som jag aldrig träffat som ville kramas för att jag givit dem en fin läsupplevelse. Folk som jag ville krama bara för att de läst. Wow. Det var en otrolig känsla. Och att få träffa några instagramvänner i verkliga livet! Så roligt!

Allra mest svällde mitt hjärta över när en kille som köpte boken på onsdagen sa ”jag kommer tillbaka på fredag när jag har läst ut den och berättar vad jag tyckte”. Och när han sen kom på fredagen och gjorde det.

Signering 2

Förlaget Vombat stod för tältet och samordningen. De hade samlat hbtq-litteratur från många olika förlag, och dessutom bjudit in flera av oss som skrivit till signering. Både det och seminariet gjorde mig så glad, att se hur förlagen samarbetar och går ihop och fixar över förlagsgränserna för att få till ett bra program och hitta ut till läsare. Vombat hade gjort ett jättejobb för att folk skulle hitta den här litteraturen, och tältet var välbesökt och uppskattat. Det gör mig så glad. Det här skulle jag gärna se mer av i framtiden, att ett större mål förenar folk från olika håll.

Vi pratade om att ordna ihop något till bokmässan, och jag ser verkligen fram emot det. Typ ett panelsamtal med presentation av böcker och författare från olika förlag, som alla skriver hbtq för unga. Ett smörgåsbord, där tematiken förenar. Jag hade älskat det här när jag själv var ungdom. Jag är så glad att jag nu får vara en del av att hjälpa andra ungdomar att hitta till den här litteraturen. Och att jag dessutom får träffa så mycket roliga människor på vägen.

 

 

En reaktion på ”Pride!

  1. Pingback: Jo, just det! Pride – Tekoppens tankar

Lämna en kommentar