Novelltävlingar och novellantologier

Jag har tidigare berättat att jag var med i Lovereads novelltävling och att en av mina två inskickade noveller kom på en fjärde plats och en i topp tre. Och att dessa noveller – ”Alla hjärtans väntan” och ”Alla hjärtan längtan” – sedan getts ut som både e-noveller och ljudböcker av Saga Egmont. Men jag har även skickat in novellbidrag till lite andra tävlingar (Novellix, Hemmets journal och en av tidningen Skrivas tävlingar) där det däremot inte gick så bra. Eller det enda jag egentligen vet är att jag inte vann, huruvida de blev bortgallrade direkt eller inte kommer jag aldrig att få veta. Trots att dessa novellers öde är att ligga sparade på min dator (eller i molnet) så tänker jag att de ändå har haft en roll i mitt skrivande. Övning ger färdighet och jag hoppas att jag har blivit något bättre tack vare dem.

Vissa förlag anordnar ibland tävlingar där de utvalda novellerna får vara med i en novellantologi. Jag skickade tidigare i år in bidrag till två tävlingar som jag tyckte var lockande. Dels Ordberoende förlags tävling med jultema och dels Seraf förlags novelltävling med Paranormal Romance tema (helt ny genre för mig). Och till min stora lycka blev båda mina noveller utvalda. 

Min julnovell fick jag tillbaka i somras för redigering och det var lite knasigt att tänka på vinter och jul mitt i juli. Men det gick bra. Den 15 november är det releasefest i Stockholm för antologin som ”Under misteln” och jag ska åka dit. Jag ska få mingla runt hos ett förlag i huvudstaden och jag är så peppad. Klarade jag av att åka till Bokmässan i flera dagar klara jag minsann av att gå på en releasefest några timmar. Åtminstone är det vad jag intalar mig själv just nu 😉

På alla hjärtans dag nästa år släpps ”Våreld” där min Paranormal Romance novell ska vara med. Novellen fick jag skriva om lite efter input från förlaget och i veckan kom manuset tillbaka det för ännu en genomgång. Det fantastiska med redigering är att jag varje gång lär mig något nytt och det är så värdefullt. Jag älskar att jobba med kunniga och duktiga lektörer, redaktörer och korrläsare – det är verkligen en ynnest.  Jag hoppas att jag kommer att få möjlighet att göra det fler gånger i framtiden.

Håll utkik efter ”Under misteln” i november och ”Våreld” i februari. Jag ser själv fram emot att få se mina noveller i tryck och att läsa de andra bidragen i antologierna.

Omslaget till ”Under misteln”. Foto: Ordberoende förlag.

 

2 reaktioner på ”Novelltävlingar och novellantologier

Lämna en kommentar