Rapport från releasefest

camilla-linde-portrait-350-square

I måndags var det så dags. Den där dagen som legat och malt i mitt huvud ända sedan releasedatumet sattes. Det har funderats, planerats, googlats tårtor och skrivits quiz. Det blev dessutom kalas i dubbel bemärkelse eftersom jag såg till att lägga releasefesten på min födelsedag, som den supereffektiviserande småbarnsförälder jag är!

Jag skulle kunna skriva en lång text om hur det var, men det sägs ju att en bild säger mer än tusen ord. För att bespara er tusentals ord tänkte jag därför berätta utifrån ett par av de bilder som togs under kvällen. Samtliga är tagna av min vän Davor, och jag tycker att det vore en skam att inte visa upp dem – så fina som de blev!

Så häng med – releasefesten för Snack Parrows intergalaktiska rymdbyrå för underliga mysterier och piratbestyr börjar nu:

Processed with VSCO with a8 preset

Redan på eftermiddagen började vi fixa och göra i ordning. Är det kalas ska det såklart vara ballonger. Det är nästan lag på det. Synd bara att vi lyckats få tag på den där sorten som det krävs järnlungor med superkapacitet för att blåsa upp.

Processed with VSCO with a8 preset

När gästerna anlände fick de ge sig i kast med ett quiz. Självklart med rymdtema! Det blev en bra möjlighet för personer som inte kände varandra sedan tidigare att hitta något att prata om. Funkade finfint som ice breaker!

Processed with VSCO with a8 preset

I quizet blandades frågor från ”verkligheten” (till exempel den på bilden) med frågor som anknöt till till boken på olika sätt. Exempelvis: I Snack Parrows intergalaktiska rymdbyrå för underliga mysterier och piratbestyr åker Snack och hans vänner till Sombrerogalaxen. Det är en galax som också finns i verkligheten. Men varför heter den så? Gästerna fick välja mellan tre svåra alternativ: 1. Galaxen är formad som en hatt 2. Upptäckaren kom från Mexico eller 3. Den är full av tacos

Processed with VSCO with a8 preset

Självklart blev det också signering! Det gör mig fortfarande sådär löjligt uppspelt att få skriva min fula kråka i en bok. Och faktiskt har jag lyckats hitta några ”catchphrases” som jag kan använda, apropå tidigare inlägg om vad sjutton man ska skriva vid signeringar

Processed with VSCO with a8 preset

Det bjöds på ritworkshop med min man David, tillika bokens illustratör. Penna och papper var såklart roligt, men det mest spännande var att testa på att rita på ipaden.

Processed with VSCO with a8 preset

Inget kalas är helt komplett utan tårta, eller hur? Det kändes nästan lite synd att skära i den här skönheten. Men god var den!

IMG_20160425_220129

Det blev uppläsning ur boken, komplett med en son som helst ville vara med mamma uppe på scenen. Men vad gör det när man blir påhejad av ett ivrigt ballongviftande? Underbaraste kommentaren efteråt kom definitivt från en av festens yngre deltagare: ”Den verkar inte bra … den verkar dubbelbra!” (om boken) Det finns väl inget bättre betyg än så?

Processed with VSCO with a8 preset

Kvällen avslutades med att två av mina andra begåvade vänner, Viktor och Daniella, bjöd på finstämd musik medan solen sken in genom fönstret på sin väg ner över Göteborgs hamn. Svårt att hitta en bättre avslutning än så. Och svårt att hitta bättre musiker. Kolla gärna in Daniella på Spotify! Du kommer definitivt inte att ångra dig.

Blev det några fler lärdomar då? Jo, det skulle jag nog säga.
Som Marcus skrev i kommentaren på mitt inlägg förra veckan: delegera!
Det var till exempel otroligt skönt att ha någon som kunde fotografera. Själv hann jag inte ta en enda bild och det hade ju varit lite trist att inse det när kvällen var slut.

Eftersom jag skrivit en barnbok kändes det naturligt att även barn skulle vara välkomna på festen. Det gjorde att vi fick tänka till lite kring innehållet under kvällen och försöka anpassa det så att det kunde tilltala både barn och vuxna. Det tycker jag att vi lyckades bra med!

Tänk också på vilket avsnitt du ska läsa upp. Jag hade funderat en hel del på det, men jag hade nog inte riktigt reflekterat över hur mycket text som är lämplig att läsa upp. När jag väl stod där uppe insåg jag att det blev ganska … långt. Att läsa högt tar helt klart mycket längre tid än att läsa tyst i huvudet.

Ha aktiviteter som främjar gemenskap och gör att gästerna kan börja prata med varandra. Då slipper du lite av stressen att se till att alla har det trevligt.

Och framför allt, försök att ge dig själv tid att bara slappna av och njuta, även om det är svårt att ”hinna med” det.

Nu är releasefesten över. Snack finns officiellt ute i världen och jag har blivit ett år äldre. Och jag är så otroligt glad och tacksam över att ha så grymma vänner som kunde hjälpa mig att göra den här kvällen till ett minne för livet. Tack till alla som ville fira oss, på plats och distans. Det hade inte gått utan er.

Processed with VSCO with a8 preset

Ett stycke rymdpirat som är redo att möta världen!

 

6 reaktioner på ”Rapport från releasefest

  1. Åh, vad jag ÖNSKAR att jag hade kunnat vara där!
    Så himla festligt! Bra tips också! Du verkar ju redan som en expert! 😉
    Vi får försöka få till den där träffen snart.

    Gilla

    • Haha, tack! Expert känner jag mig nog inte som, men det känns heller inte lika ovant och läskigt att tänka på att anordna något liknande igen 🙂
      Det får vi absolut! Har något av en arbetstopp just nu, men den kommer börja plana ut framöver 🙂

      Gilla

Lämna en kommentar