Tips till novelltävlingar

camilla-linde-portrait-350-square

Förra veckan skulle jag egentligen ha skrivit ett annat inlägg. Det kommer istället den här veckan. Och kanske fanns det någon högre mening med att det skulle bli just så. För att skriva det här inlägget har gett mig lite mer kraft, lite mer Känsla. Det är en fortsättning på ”novell-temat” jag varit inne på ett par veckor nu.

Idag tänkte jag prata om novelltävlingar. När du väl sitter där och är sugen på att börja skriva en novell så kan det ibland vara nedslående att titta efter novellutgivning. Även som det känns som att det hänt saker på området under de senaste åren (nu finns det t.ex. en marknad för e-noveller) så är det en utmaning att få noveller publicerade.

Därför är novelltävlingar så underbara. Visst, jag kanske är partisk för att det var så allting började för mig. Men faktum är att det är ett bra sätt att börja. Framför allt om du aldrig skrivit förut. Det kan vara lättare att komma igång om du har ett tydligt mål (en färdig novell) och en tydlig deadline. Du har någonting konkret att jobba mot. På samma sätt tycker jag att det kan vara väldigt inspirerande (och ibland frustrerande) att förhålla mig till ett tema. Det utmanar mig i mitt skrivande, får mig att vända och vrida på nya idéer.

När det gäller novelltävlingar kan jag också kosta på mig att skriva saker jag aldrig annars gör, t.ex. testa en ny genre bara för att det är utmanande. Jag tror att det kan vara ett sätt att hålla sitt skrivande fräscht och roligt.

Men hur fasen ska en hitta dem? Det finns faktiskt många bloggar därute som ägnar mycket tid åt att leta upp och sammanställa aktuella novelltävlingar. Min favorit, som jag brukar kolla av med jämna mellanrum, är Eva Ulleruds skrivarlya som jag tycker har ett lättöverskådligt upplägg.

Här finns en mängd olika novelltävlingar samlade. Från de som är väldigt nischade (t.ex. bara för en viss åldersgrupp eller studenter som bor i Uppsala) till de som är öppna för alla. Det finns på svenska och utländska, tävlingar som pågår löpande och de som har en tydlig deadline.

Vad ska en tänka på då, när en skriver noveller för att skicka in till tävlingar? Efter att ha kajkat runt i novelltävlingsträsket ett rätt bra tag så tror jag att jag i alla fall har några tips att ge!

    • Tänk på temat.
      Ofta är temat väldigt öppet, t. ex. ”kärlek”. Jag brukar försöka tänka på de vanligaste tolkningarna … och sedan välja något annat. Eller i alla fall skruva till det. Tänk på att de flesta tävlingarna får in väldigt många bidrag. Det gäller att ha något som står ut.
  • Hitta idén.
    Hur hittar du den där idén då? Finns det ett tydligt tema bygger allting såklart på att du hittar en text som anknyter till det. Stressen när en inte kommer på något kan vara förödande för kreativiteten, men försök ta det lugnt. Ha ett anteckningsblock nära till hands där du skriver upp lösa idéer, associationer till temat eller bara någon spridd dialogdel. Se om någonting växer fram, tvinga det inte
  • Kolla reglerna.
    Läs noga igenom de regler som finns kring deadline, längd och hur de vill ha bidragen. Vissa vill ha utskrivet, andra i digital form. En del kanske vill att bidragen ska vara helt anonyma. Det är lätt att diska sig själv bara genom att göra fel på någon av dessa, och det vore ju synd om din berättelse aldrig får chansen den förtjänar.
  • Planera.
    Jag vet. Jag är själv urusel på det här. Allt som oftast sitter jag och skriver och ändrar in i det sista, men det är såklart en fördel att ha gott om tid. Att kunna låta texten ligga till sig, använda testläsare osv.
  • Som jag precis skrev – använd testläsare
    Hur en kan hitta testläsare kräver nästan ett inlägg i sig, men börja kolla av i bekantskapskretsen, gärna bland vänner och bekanta som du vet läser mycket. Det kan också löna sig att fråga i olika författargrupper på sociala medier. Även till noveller kan det underlätta att skicka med ett par frågor som du vill att läsaren ska besvara, kring det du kanske känner dig osäker på.
    Här är planering en extra bra grej, för att hinna få in andras synpunkter på texten. Testläsare kanske är något folk mest tänker på när det gäller deras romanmanus, men det är minst lika viktigt här. Nya ögon ser ofta saker du aldrig ens tänkt på. Och i en tävling är det såklart viktigt att vässa din novell så mycket du kan.
  • Korrläs noga.
    Här tycker jag satt samma gäller som när du ska skicka in manus till förlag. Korrläs många gånger! Låt gärna texten vila (återigen, planering för att ha tiden till det).
  • Följebrev.
    Oftast behövs inget följebrev (ibland vill de till och med att en ska skicka in helt anonymt), annars är det trevligt att skriva ett par rader, men skicka ingen uppsats.

Och slutligen … Passar ingen tävling din idé?

Skriv ändå! Det är alltid bra träning, och det kan vara schysst att ha ett par färdiga noveller om rätt tävling dyker upp. Eller varför inte göra en novellsamling?

Som ni kunde läsa förra veckan jag har haft en rejäl svacka i skrivandet. Det har helt enkelt inte gått. Men det hände en jäkligt underlig grej idag. När jag satt och kikade på olika novelltävlingar så hittade jag Fantastiknovelltävlingen, en tävling som är öppen för science fiction, skräck och fantasy. Och när jag läste om den så började jag helt plötsligt fundera på om det inte vore roligt att damma av min gamla ”tand-novell”.

Det var någonting som började dra där. Kanske är det dags att börja fundera på vad som skulle hända om ett sorgetyngt barn börjar samla sina tappade tänder för att bygga ett monster.

 

6 reaktioner på ”Tips till novelltävlingar

  1. Tack säger jag också! Fick lust att prova att skriva en skräck- eller fantasynovell. Är långt ifrån vad jag skriver annars. Du har rätt. Utvecklande att prova något nytt.

    Gilla

Lämna en kommentar