Väldigt sociala medier

camilla-linde-portrait-350-square

Häromdagen träffades jag och en bekant på ett fik här i Alingsås. Det är såklart inget konstigt med det, folk träffas för fika hela tiden (framför allt i Alingsås kanske. Staden som enligt egen utsago är Sveriges cafétätaste). Det konstiga var snarare att vi inte träffat varandra tidigare. I alla fall inte fysiskt. Trots det känner vi varandra ganska väl. Vi har koll på varandras skrivprocesser, vet vad den andre gillar för choklad, och vilka svårigheter vi brottas med när vi uppfostrar våra respektive små arvsmassor.

Men vi har inte lärt känna varandra genom jobb eller gemensamma bekanta. Inte heller genom föreningsliv eller långa pendlarresor.

Vi lärde känna varandra genom instagram. Appen för fotografier, ni vet, där användarna lägger upp bilder som de skriver texter till.

Som författare pratas det mycket om sociala medier. Var du finns, var du inte finns, vad du ska göra för att synas. Hur du nätverkar, knyter kontakter och marknadsför. Listan på vad du ”måste” finnas kan ibland bli väldigt lång. Författarsida på facebook, twitter, instagram. Och du har väl en hemsida (som såklart är uppdaterad?) och en blogg där du skriver regelbundet?

Det skulle kunna gå att skriva hela tiden utan att egentligen skriva. Att lägga all sin tid på att uppdatera alla dessa kanaler med den senaste informationen, utan att egentligen ha någonting att uppdatera om. All skrivartid går ju åt till att hålla sig uppdaterad.

Jag tror att det är en stress för många. Det har verkligen varit det för mig. Borde jag kanske inte skaffa en författarsida på Facebook ändå? ”Alla” finns ju där. Tänk om jag missar någon?

Ja, det kommer jag säkert att göra. Men jag har landat i insikten om att det är okej att inte finnas överallt. Nej, mer än okej. För mig är det bra. Med tanke på hur lite tid jag har till det faktiska skrivandet, så vill jag inte lägga mer av den tiden på just de här sakerna. Även om vissa av dem säkert skulle kunna hjälpa mig att lyfta mitt författarskap något hack, eller sälja ett par fler böcker. Men för mig känns det inte värt det. Skulle jag finnas överallt skulle min tid och energi bli så splittrad att det inte skulle bli särskilt bra på något av ställena. Och jag skulle hela tiden gå runt med den gnagande oron att inte räcka till.

Istället har jag valt att satsa på ett fåtal saker. Jag försöker att hålla min hemsida/blogg hyfsat uppdaterade, och jag sköter mitt nätverkande via instagram. Faktum är att det sistnämnda är det som gett mest resultat. Och som är roligast. För du har väl inte glömt bort att du ska ha roligt också, eller hur?

Jag vill inte på något sätt säga att jag är en expert på sociala medier. Verkligen inte. Men genom att fokusera min närvaro till där det känns roligt och meningsfullt så har jag lärt känna många nya människor. Jag har vidgat mitt skrivarnätverk på ett sätt som jag annars inte hade gjort. Och fått ”instagram-bekanta” som övergått till att bli vänner. Nya skrivarvänner, ny inspiration.

Och för mig är det värt väldigt mycket.

Så, mina snabba sociala-medier-tips-som-definitivt-inte-är-godkända-av-sociala-medie-experter:

  • Testa. Bara för att någon annan gillar twitter eller instagram betyder det inte att det är det rätta för dig. Testa dig fram till vilket format du gillar.
  • Välj dina strider. Eller i alla fall var du ska finnas. Välj vad som funkar för dig och lägg ner mer krut på det – istället för att satsa lite halvdant på fem olika saker.
  • Knyt an till personer med samma intressen, exempelvis skrivandet. På t.ex. twitter och instagram hittar du enkelt nya människor genom att använda hashtags (#). Testa med #författare eller #skriva. När du väl börjar hitta intressanta människor att följa så kommer du snart hitta ännu fler.
  • Interagera. Kommentera, diskutera, gilla. Använd det inte bara som en kanal för att lyfta dig själv. Lyft andra. Så kommer andra i sin tur att lyfta dig.

Det är väldigt lätt att känna att du måste finnas överallt. Men vet du vad det fina är? Det behöver du inte alls. Det är väl mycket bättre att finnas, väldigt närvarande och bra, på ett ställe? Där du dessutom vill vara? Jag tror att det är det som är mest hållbart i längden.

Såklart går det bra att gå all in och satsa på allt också, om du kan och vill. Fint. Men du måste inte. Satsa på en grej, kanske två. Och gör dem jäkligt bra. Det räcker fint.

 

Ps. Om någon vill hänga på instagram så heter jag där @my_word_is_my_weapon Ds.

 

2 reaktioner på ”Väldigt sociala medier

  1. Visst är det så, man måste välja vad man vill göra för som du påtalar kan man skriva hela dagarna utan att få något vettigt gjort. Jag bloggar och håller kontakt på FB, det får räcka.

    Gilla

Lämna en kommentar