Lördagsenkät: Hur kommer du igång med skrivandet igen efter en längre skrivpaus?

Semestertiderna lider mot sitt slut och både skola och jobb pockar på uppmärksamhet. Så gör ofta även skrivandet i dessa tider. Trots stora ambitioner och höga målsättningar brukar semestertider även innebära semester från skrivandet. Gott så, vi behöver alla en paus ibland. Men hur gör man egentligen för att kicka igång skrivandet efter en lång skrivpaus?

(Hade du hoppats på en annan enkätfråga? Ställ den till oss i kommentarsfältet så lovar vi att svara någon kommande lördag!)

Charlotte Cederlund

Charlotte: Jag är ju en väldigt planerande författare så jag brukar sätta upp ett start-datum för när jag ska dra igång skrivandet igen. Inför det datumet förbereder jag mig genom att kolla igenom min synopsis, kanske läsa lite av det jag redan skrivit, köpa ett nytt anteckningsblock (mycket viktigt!) och göra en tidplan för de närmaste veckorna. Har jag tur gör förberedelserna mig skrivtaggad och när start-datumet kommer är det bara att köra igång. Har jag otur och fortfarande är i paus-mode tvingar jag mig att börja i alla fall men sänker kraven på mig själv. Det viktiga är att komma igång, inte egentligen vad jag producerar. För börjar man bara blir det ju kul till slut, sen att det ibland tar en dag att komma dit och ibland en månad är en annan sak. Lycka till med era skrivstarter!!!

 

GB_Karl_Modig_1Karl: Det är lite som med konditionsträning för mig. Jag hatar konditionsträning, men jag vet att det är bra för kroppen att träna. Så efter en lång paus från träningen brukar mitt dåliga samvete samlas på tills jag en natt bestämmer mig för att imorgon, då jävlar ska jag fan springa. Och sen går jag ut och gör det, oavsett hur mycket det suger.
Förutom om det regnar, då kan det få vänta en dag till.

 

 

 

Profilbild

 

Anna: När det går segt för mig brukar det hjälpa att prata om projektet. Min arma bästis fick till exempel i somras lyssna när jag berättade om (hela) manuset jag skriver på nu, del för del med repliker och allt. Mina skrivar-Annor och jag diskuterar också ständigt nya idéer och tankar. Det håller projektet levande och igång även under långsamma perioder.

 

13934735_1596810507279804_8926557888544550005_nCamilla: Jag har på sistone haft en ofrivillig skrivpaus, på grund av att det helt enkelt inte gått att producera någonting. Men nu har det så smått börjat lossna. Min lösning har varit att läsa, läsa mycket. Och inte sånt du ”borde” läsa, utan bara sådant du gillar, som sätter igång fantasin. I bokhyllan har jag ett par ”godingar”. Böcker som jag vet får mig att komma i skrivarfeeling. För mig gäller det att hitta de där böckerna, som får mig att bli taggad att själv skriva.

 

 

IMG_8645Ida: Jag har inte något fiffigt knep för detta, utan brukar helt enkelt vänta tills inspirationen kommer tillbaka av sig själv, och då är det bara att köra. Den kommer alltid tillbaka, förr eller senare.

 

 

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lördagsenkät: Hur kommer du igång med skrivandet igen efter en längre skrivpaus?

  1. jjgille skriver:

    Bra inlägg om brännande ämne. Nu är det bara att hitta upp i sadeln igen 🙂

  2. Ping: Läsa för att skriva | Debutantbloggen

Kommentera

