Romance? Vad är det?

christinas

Fotograf: Jonas Schiller

Min blivande bok, Hemligheter små, är en nutida småstads romance. Men vad är egentligen romance?

Trots att romance är en av världens största genrer så är den inte särskilt stor här i Sverige. Jo, läsare finns det men det är ganska få publicerade författare än så länge. Men den börjat att ta fart, mycket tack vare romanceförfattaren Simona Ahrnstedt som verkligen brinner för genren. 2016 kom flera nya svenska romanceböcker och 2017 verkar inte bli sämre.

Romance är genrelitteratur skriven av kvinnor, om kvinnor och för kvinnor. Tyvärr får den en status i litteraturen därefter, vilket är otroligt synd eftersom det är en sådan banbrytande genre. Jag menar i vilka fler genrer ser vi sådan mångfald och acceptans och där det inte är könet man blir förälskad i utan personen.

I romance ligger fokus alltid på kärleksrelationen och om man plockar bort den blir det inte mycket kvar. Och det måste vara ett emotionellt tillfredställande slut, så att ha ihjäl den ena huvudkaraktär är ett big no no. Storyn får dock, enligt mig, gärna innehålla lite sälta och lite vemod så att det inte blir allt för sockersött. Att karaktärerna får kämpa lite innan de får varandra.

Precis som annan genrelitteratur så finns det en ram och vissa ingredienser som läsaren förväntar sig ska finnas med (att välja att skriva genrelitteratur är lite som att ingå ett kontrakt med läsaren) men utöver det så är det fritt fram för romanceförfattaren att använda sin kreativitet och skriva om precis vad hen vill. Och det finns oändligt många möjligheter att skapa en fantastisk historia, precis som många författare gör.

Och precis som det gör i all genrelitteratur finns det varierande kvalité (rekommenderar verkligen Goodreads om man vill göra lite research på vilka böcker som håller högre kvalité), olika typer av författare och en hel hög med subgenrer. Gillar du vampyrer, varulvar eller zombies? Eller Steampunk? Är det en romance med bdsm inslag som lockar? Eller 1800-talet med dess Grevar och hertigar? Eller varför inte män i kilt? Det finns något för alla helt enkelt!

Så plocka upp en romance nästa gång du inte vet vad du vill läsa, eller varför inte välja en romance som nästa bok att läsa bara för att testa på något nytt. Utmana och ifrågasätt dina egna och samhällets föreställningar om romance medan du får ta del av intriger, spännande karaktärer och passion som får tårna att krulla sig, men framförallt en ny läsarupplevelse.

photogrid_1485111857232

Ett urval av alla Romance böcker som står i bokhyllan här hemma 🙂 Historiska, nutida, paranormal mm. Och förhoppningsvis kommer bokhyllan att fyllas på med fler svenska författare så småningom. Och inte att glömma min egna fina bok 🙂

 

3 reaktioner på ”Romance? Vad är det?

  1. Jag har nyligen verkligen verkligen upptäckt romance. Älskade Ahrnstedt’s böcker från första stund men har ändå inte riktigt fastnat i den genren. Eller rättare sagt har jag inte vetat vilka romanceböcker det finns. Men tack vare min obotliga nyfikenhet & flera romance-konton på Insta så är jag numera rätt fast romanceträsket. Lite som en gris i en gyttjepöl faktiskt. Jag har så mycket härlig läsning att se fram emot! Din kommande bok bland annat.

    Ha en fin måndag!

    Gilla

    • Hej!
      Vad roligt att läsa att du hittat till romance världen 🙂 Det finns så himla många böcker där ute att det kan verka lite överväldigande ibland men om man bara vågar kasta sig in så lär man inte ångra sig 🙂
      Jag var och är fortfarande som en ko som släpps ut på grönbete när det kommer till denna underbara genre, just för att det finns så mycket att upptäcka där ute. Lyckan när man hittar en ny författare som skriver helt underbara böcker eller när man hittar en ny subgenre som man inte trodde att man skulle tycka om men som man faktiskt älskar. Ja listan kan göras lång 🙂
      Jag hoppas att du ska gilla min lilla bok sen när den kommer ut. Den är söt med ett stänk av salt 🙂

      Kram och ha en underbar fortsatt vecka!

      Gillad av 1 person

  2. Pingback: Idag bloggar jag om Romance – Christina Schiller

Lämna en kommentar