Att locka fram lite hybris

I mitt förra inlägg hoppades jag att nästa inlägg, alltså detta då, skulle innehålla lite hybris. Så jag tänkte helt enkelt försöka mig på det. Kanske lite svårt att göra på beställning, men vi testar.

Pia har tidigare bloggat lite om recensioner, men eftersom min kommande bok fortfarande är i stadiet snart-dags-för-redigering så har jag ännu inte kommit dit. Men, vi kan kanske istället köra lite feedback som jag fick på Emmas nya liv när manuset var ute och valsade hos förlagen? Det kan väl funka? För trots en del standardrefuseringar så trillade det även in lite trevliga omdömen:

Det här är en person som skriver av lust. Hon har roligt när hon skriver och hon vill att vi andra ska ha det. Det är bra tempo och omärkvärdigt på många sätt, men ändå vill jag läsa vidare. Här läser jag inte av plikt utan jag blir lite nyfiken. Hon gör en lista som hon formulerar rätt kul. Enkla saker men hon får ändå till det.

”Hon har något som känns lättsamt, underhållande och tillräckligt intressant för att gå vidare med på ett feelgood-förlag, tycker jag.” 

”Vi läste den med god behållning, en rolig berättelse.”

”Du har skrivit en läsvärd bok – rolig och intressant.”

”Du har även ett bra språk som flyter på”

”Det är välskrivet och bra.” 

” Jag skrattade högt flera gånger redan under första kapitlet” 

”… jag älskar faktiskt ditt annorlunda sätt med alla punkter och så, man får nästan lite Bridget Jones känsla över det i början”

Nu känner jag hur hybrisen kommer smygande! För om Emmas nya liv fick så fina ord som råmanus, så måste ju själva boken bli en riktig hit. Rent av en dundersuccé! En bestseller! Alla kommer att prata om Anna Alemo och undra när uppföljaren kommer. Förlagen kommer att fajtas om mig och sen kommer jag att kunna försörja mig som författare. Och boken blir, som ni ju redan vet, film. Ja, självklart filmatiseras även de två andra delarna. Själv kommer jag att fortsätta skriva böcker, åtminstone två per år, och de kommer alla att toppa bästsäljarlistorna runt om i världen. Underbart!

Men detta gick väl ändå ganska bra? Och en släng av hybris så här en onsdag är väl aldrig fel? 😉

Lämna en kommentar