Statusuppdatering

Anna Alemo

Det känns som om det var alldeles nyss som jag började blogga här, men detta är faktiskt mitt 21:e inlägg. Helt galet! Men vad har hänt under dessa månader? Redigeringen av Emmas nya liv närmar sig med stormsteg, men för min del har det ju egentligen inte hänt så mycket med själva manuset ännu. Alla de stora bitarna – redigering, omslag, sättning, tryck och release – ligger framför mig. Framför oss! Sen jag började skriva här känns det nämligen som om jag har en massa cybervänner som följer med mig på vägen. Att jag inte är ensam på resan. Och det är helt klart det som är det mest fantastiska med att få blogga här. 

När det gäller mitt skrivande i övrigt har jag i år dels skrivit klart råmanuset till uppföljaren (dvs del 2 av 3 om Emma), skrivit ett nytt råmanus  (manus 3) och just nu håller jag som bäst på att färdigställa mitt fjärde manus. Manus 3 befinner sig ute hos förlag och agenter och utöver de svar jag fick ganska snabbt, har det trillat in några enstaka standarsrefuseringar. En agent menade att marknaden för feelgood är så pass mättad, att det krävs något verkligen unikt för de ska tro på en utlandssatsning. Och förmodligen är det väl fortfarande vanligast att agenter kommer in i bilden när en bok redan är släppt i Sverige. När man kan se att boken säljer bra här. Så de hör väl av sig när Emmas nya liv har kommit ut på marknaden 😉

Framöver är min plan att skriva klart manus 4 (förhoppningsvis denna veckan) och sen, efter redigeringen av min kommande bok, funderar jag på att börja skissa på det där med att skriva om manus 3 till ljudbok. Det kan kanske vara ett lagom projekt att jobba med i sommar? Särskilt eftersom boken utspelar sig i Blekinge skärgård och det är precis där jag kommer att befinna mig under semester. Förlaget önskade att det skulle bli en serie eftersom det tydligen är populärt bland lyssnarna. Och även om min tanke från början var att det skulle vara en helt fristående bok, så känner jag att den faktiskt skulle passa in i en serie. Mitt fiktiva sommarstugeområde i Blekinge kan då få leva vidare och så kan man få möta lite nya bekantskaper. Så även detta är något jag skulle kunna börja spåna vidare på i sommar.  

Det klart att det fortfarande finns hopp om att ett förlag ska komma tillbaka och vilja ge ut manus 3, men jag försöker att inte tänka på det. Försöker leva som vanligt och inte kolla mailboxen allt för ofta. Det känns bättre att fokusera på det svar jag faktiskt har fått, att ha en plan att följa. Och den planen är faktiskt inte dum alls 😊

Lämna en kommentar