Är du en av 2023 års debutantbloggare?

Ska du debutera som författare nästa år? Är du sugen på att ta Debutantbloggen in i moppeåldern?

Debutantbloggen startades 2008 och har ända sen dess varit ett stafettprojekt. Varje år tar fem nya förmågor över facklan – förvaltar arvet, men sätter också sin egen, alldeles unika prägel på bloggen. Just när vi – Tua, Victoria, Samuel, Per och Emma – börjar känna oss varma i kläderna, inser vi att det är dags att tänka på återväxten.

Vill du bli en av 2023 års debutantbloggare? Vill du dela med dig av dina drömmar och vedermödor en gång i veckan? Vill du vara med och vidareutveckla denna smått legendariska kulturinstitution?

Skicka då ett mejl till debutantbloggen(at)gmail.com! Berätta om dig själv, din kommande bok och varför just du skulle passa för uppdraget! Anmälningsperioden pågår t.o.m. fredag 25 november.

Behöver du motivation? Se nedan!

Varför ska man ansöka om att bli debutantbloggare?

Tua: För möjligheten att få dela med sig av glädjen i att debutera samt gemenskapen med andra bokälskare, både bloggkollegor och läsare av bloggen. Det har varit skitkul att skriva om författarskap. Vissa ämnen har varit lärorika för mig själv att utforska, t ex serien med skrivtips. Den gav mig många insikter medan jag analyserade alla de misstag jag begått och funderade över hur jag gjort för att åtgärda dem.

En annan anledning till att jag ansökte om att bli debutantbloggare var att jag inte hade byggt upp någon ”författarplattform” sedan tidigare. Jag har aldrig varit särskilt aktiv på sociala media, inte heller kring skrivandet. Det blev lite av en kickstart att få ta plats på en redan etablerad plattform.

Samuel: Det är ett roligt och hedersamt sätt att få dokumentera sin process och klä den i ord. En årslång klädlina där man varje vecka får hänga upp ett nytt plagg, vackert eller fult, stort eller litet.

Per: Det är en superbra spark i baken för att maxa debutåret. Precis som att du kanske skulle gå med i en löpargrupp som tränade tillsammans en gång i veckan om du bestämt dig för ett maraton så blir Debutantbloggen ett utlopp och en eld i baken att faktiskt göra det bästa av ditt debutår. Det går inte att ligga på latsidan när folk väntar på ditt inlägg! 

Emma: Det tar tid att blogga, men det ger också så mycket tillbaka. Det här året är mitt absolut bästa skrivår hittills, inte minst tack vare människor jag har lärt känna genom bloggen. 

Victoria: Det är ett roligt sätt att få kontakt med andra skrivande personer. Att få dela med sig av toppar och dalar, tankar och upplevelser, både runt debuterande, skrivande och livet i stort. För mig var det en helt ny upplevelse att skriva så här personligt på en offentlig plats, det kändes läskigt först, men jag är väldigt glad att jag gjorde det, det har varit utvecklande och givande. Jag har fått mycket tillbaka, speciellt de gånger jag blottat mig lite. 

Det tar tid att skriva ett inlägg varje vecka, men jag ser det också som ett sätt att hålla mig i den skrivande världen, när jag fastnar i mitt manus pillar jag lite med en bloggtext ett tag och känner ändå att jag är en författare. Och att lära känna de andra bloggarna har varit fantastiskt kul, jag har fyra grymma författare att följa i framtiden, även när vår bloggtid tillsammans är slut. 

3 reaktioner på ”Är du en av 2023 års debutantbloggare?

    • Vad roligt, Sofia, det är alltid lika glädjande att veta att bloggen är uppskattad. Tack att du tog dig tid att skriva en kommentar!

      Gilla

Lämna en kommentar