Fem sätt att bota skrivkramp

Hej Kalle,

Jag har aldrig drabbats av skrivkramp, men eftersom jag ständigt är redo för att det värsta ska inträffa skrev jag för några år sedan en kom-ihåg-lista till mig själv. Jag tänkte att den kunde vara bra att luta sig mot ifall krampen skull slå till. Kanske kan någon punkt vara till nytta för dig.

Augustins fem sätt att bota skrivkramp

1. Sänk ribban. Du behöver inte skriva perfekt i ditt första utkast. Tänk på att många bra författare skriver om sin text flera gånger. ”The First Shitty Draft” –  ett till intet förpliktigande utkast. Kravlöst, och bättre än ingenting.

2. Fundera på vad du är rädd ska hända när du skrivit din text: Är du rädd att misslyckas? Är du rädd att lyckas? Är du rädd att försöka, men ändå misslyckas? Fundera över vad du tror ska hända om du skriver en fantastisk eller en katastrofal text. Ännu bättre: skriv ner det.

3. Lyssna till dina inre röster. Somliga har en inre dialog med en otrevlig, gnällig eller elak jävel som dissar allt du gör. Fundera på vem rösten tillhör. Prata med rösten och hör vad den vill göra. Tänk ut en person vars åsikter du struntar i. Tvinga din inre röst att tala med den personens röst. Vissa skribenter jag träffat blir hjälpta av att låta sin inre kritiska röst låta som Carl Bildt. Andra blir hjälpta av att låta den kritiska rösten låta som en smurf.

4. Utforska hur avancerad din skrivkramp är. Kan du skriva en bokstav? Kan du skriva två? Kan du skriva tre? Var går din gräns? Ta ett steg i taget. Skriv en bokstav om dagen tills du är mogen att skriva ett ord om dagen. När du skrivit ett ord om dagen kanske du kan skriva en mening om dagen. Lägg inte hela ansvaret för din bok på din nästa mening. Skriv en mening i taget. Skriv inte Boken, skriv om bokens huvudpersoner. Skriv om deras förflutna. Skriv om varför de är ledsna. Skriv om vad de längtar efter.

5. Kanske är din skrivkramp innehållsrelaterad. Kan du skriva en shoppinglista? Kan du fortfarande skriva ditt namn på en kreditkortsslip? Kan du skriva ”All work and no play makes Jack a dull boy”? Kanske kan du skriva det flera gånger efter varandra?

Kalle, håll oss uppdaterade om hur det går och var inte för hård mot dig själv. Du kan skriva och du kommer snart att skriva igen.

/Augustin

7 reaktioner på ”Fem sätt att bota skrivkramp

  1. Pingback: Om det inte är skrivkramp, vad är det då? | Debutantbloggen

  2. Pingback: Min arbetsprocess med ett nytt manus – del 1 « Debutantbloggen

  3. @ faizah – Det får jag också nuförtiden, men det hände aldrig förr. Alltså tror jag det handlar om träning. Träna, träna, träna. Lycka till!

    Gilla

  4. hej jag får ont i handen när jag skriver är någon som vet varför så fort jag skriver några rader får jag ont
    tack för all hjälp och tips

    Gilla

  5. Håller på att skriva en essä, eller två egentligen, som avslutning för min kurs i kreativt skrivande. Kan säga att jag inte känner mig ett dugg kreativ och alla författardrömmar ligger och skräpar i något okänt hörn.
    Dina tips fick mig att skratta istället för att skrika ilsket!

    Nu kör vi igen!
    Tack!

    Gilla

  6. Åh vad jag skrattade när jag läste dina tips! Vad fantastiskt roligt du skriver.
    Tack för tipsen (även om de inte var menade för mig), jag kommer tejpa upp dem ovanför mitt skrivbord!

    Gilla

Lämna en kommentar