Debutantenkät vecka 1

Vill du veta mer om oss? Bra, här kommer en liten lördagsenkät om tillblivelsen av våra debutromaner!


Annika

Foto: Magnus Fond

Foto: Magnus Fond

1. När skrev du de första orden på det som nu är din debutroman?

Jag skrev ett utkast till första kapitel i mitten av december 2010 och mejlade iväg det till en bloggkompis som det var tänkt att jag skulle skriva berättelsen tillsammans med. Nu blev det inte så och jag gjorde därefter om hela plotten. Men det första kapitlet fick fortsätta att vara detsamma väldigt länge!

2. Är det samma ord som nu inleder boken?

Exakt de orden som jag skrev då, i december 2010, var också de orden som ända fram till oktober 2012 inledde Solviken. Dessa ord finns kvar men gör nu entré längre in i kapitlet.

3. Hur lyder första meningen i din debutroman?

”Marie Lindsjö såg på klockan.”
Och nej – det är inte morgon och nej – hon vaknar inte med ett ryck! 🙂


Camilla
Foto: Malin Enting

Foto: Malin Enting

1. När skrev du de första orden på det som nu är din debutroman?

För jättelänge sen. Det måste ha varit på våren 2006. Fast då var det bara fragment, en vag idé om något som kanske eventuellt skulle kunna bli en roman. Sedan dröjde ett ett bra tag innan jag började skriva på den på allvar.

2. Är det samma ord som nu inleder boken?

Nej. Jag hade en liten prolog före den nuvarande inledningen, men den föll bort ganska tidigt i arbetet.

3. Hur lyder första meningen i din debutroman?
”Minuterna segar sig fram och det känns som om jag suttit här halva dan redan.”

Eva
bild
1. När skrev du de första orden på det som nu är din debutroman?
Jag skrev de första väldigt stapplande orden på ”Lova” ungefär mars 2011.
2. Är det samma ord som nu inleder boken?
De orden befinner sig ganska så exakt mitt i boken. Roligt nog väldigt så intakta efter lektörer och förläggare. Orden hade nog väntat ett tag på att få komma ut på det vita pappret så de ville sitta rätt från början.
3. Hur lyder första meningen i din debutroman?
”Ursäkta, kan jag få kliva av?”

Maria
Foto: Minna Jonsson

Foto: Minna Jonsson

1. När skrev du de första orden på det som nu är din debutroman?
Den 1 november 2008. Jag deltog i Nanowrimo ( national novel writing month) för andra gången och hade en ganska vag uppfattning om vad jag skulle skriva. Jag var tvungen att börja på utsatt tid för att hinna skriva 50 000 ord på en månad, vilket är målet, så jag bara drog igång.
2. Är det samma ord som nu inleder boken?
Nej. Det är väldigt få ord som är kvar från det försa utkastet. Ett par ”och” , ”men” och ”vättarnas ondsinta maffia” bara.
 3. Hur lyder första meningen i din debutroman?
”Hon som kom för att avvärja katastrofen kom en halv sekund försent”.

AnnaMaria
Foto: Magnus Liam Karlsson

Foto: Magnus Liam Karlsson

1. När skrev du de första orden på det som nu är din debutroman?
I maj 2010, sen vilade jag från texten i ett år.

2. Är det samma ord som nu inleder boken?
Inte alls, inledningen jag hade från början finns inte längre kvar. Mycket beroende på att karaktären Malin utvecklades under bokens gång, det som var hon i maj 2010 var inte hon i september 2011.

3. Hur lyder första meningen i din debutroman?
”Solen föll in genom det höga, smala fönstret i köket och träffade Malin på ryggen när hon hällde upp kaffe ur pressokannan”.

9 reaktioner på ”Debutantenkät vecka 1

  1. Hej Jennie! Det står i våra presentationer, men vi skulle såklart ha skrivit det i enkäten också så det blev tydligare. Såhär är det i alla fall: Annika och Eva kommer båda ut på Frank förlag, AnnaMaria på Norstedts, Camilla på B.Wahlströms och Maria (jag) på Mix.

    Gilla

  2. Älskar enkäter! (men hatar att vara reporter och gå ut och göra dem på stan) Hoppas vi kan göra fler intressanta jämförelser framöver.

    Gilla

  3. Det är ju nästan löjligt roligt att läsa om andras skrivprocess, utvecklande och stapplande väg in i mål. Det spelar ingen roll hur många sådana jag läser om. Lika underbart och kittlande roligt varje gång. Heja oss alla som skriver!

    Gilla

  4. Era svar speglar verkligen processen
    I skapandet och skrivandet. De karaktärer
    som växer in , tar sin plats och vi flyttar runt vår text tills vårt pussel
    Är lagt!

    Gilla

Lämna en kommentar