Dagens ord: Deckardrink

OmslagFelicia

Det här med genre är ju ett hett ämne för varje författare. Vilken genre ska man hålla sig inom? Måste man ens hålla sig till en? Blir ens författarskap otydligt om man skriver några deckare, en och annan ungdomsroman, ett historiskt epos och en rafflande kärlekshistoria? Jag vet inte, men på senare tid har det här med genre blivit mer och mer tydligt i bokhyllorna.

Ett tecken i tiden är deckarfestivalen Crimetime Gotland som kommer att gå av stapeln den 13-16 augusti. Där kommer några av vår tids mest spännande deckarförfattare att dela med sig av sina skrivtips, gåtor och böcker – bland andra Lars Kepler, Anna Jansson, Emelie Schepp och Åsa Larsson. Och på programmet står även – jepp – ”deckardrink”. (Vilket fantastiskt litet ord! Varför har jag inte hört det förut?)

Crime time

På omslaget av min roman Kanske imorgon finns genren ”vänskapsroman”. Undrar hur man skulle kunna få ihop en sådan vecka? Varför inte en vänskapsfestival –  där man får ta med sig sina bästa vänner, gå 2 för 1, lyssna på föreläsningar om hur man bäst gestaltar vänskap, kanske en speed dejting för att få nya vänner? Och så kan den hållas i den vänligaste staden i Sverige – vilken det nu kan vara?

bild 2

Äsch, jag vet inte, det känns inte riktigt lika självklart som ett deckartema – men jag jobbar vidare på det. Under tiden tänker jag besöka Crimetime Gotland i sommar. Fast först måste jag skaka av mig den där känslan att jag är förföljd på något sätt…

 

bild

Det här inlägget postades i Debut, Felicia Welander, Genre och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Dagens ord: Deckardrink

  1. Eva Karlsson skriver:

    Haha, ja akta dig för stalkers. F ö anmäler jag mig till vänskapsfestivalen, säg bara till när och var … Vänskap är ett verkligen intressant ämne i romaner. Den kan se ut på så många sätt.

    • feliciawelander skriver:

      Härligt – då är vi två besökare på vänskapsfestivalen i alla fall 🙂

      • Christina Lindström skriver:

        Tre. Räkna med mig!

      • Johan Ring skriver:

        Och jag får väl starta min egen skräckochmörkerfestival… 😉

        • Thomas skriver:

          Tur du inte bara sa skräck, jag kanske kan hävda att jag skriver lite mörkt ibland så kan jag pressa in mig där… (Sedan finns det ju tämligen bra fantastik-events redan, och där kan jag ju också vara med. Känner inte till något ”historiskt”, men det kanske vore något också – fördelen med att vara lite svårdefinierad, man kan hävda att man skall vara med överallt) 🙂

Kommentera

