Being ConFused

ThomasUnder helgen som gick var jag på ConFuse2015, årets upplaga av svenska fantastikkongressen SweCon. I år var det alltså Linköpings tur att ordna. Fredag till söndag fyllda av intressanta, inspirerande och/eller roliga programpunkter.

Dessutom fanns ett antal förlag och självutgivande författare representerade. Så massor att ta in – alla intressanta möten oräknat.

För det är ända runt programpunkterna och utställarna som det magiska händer. Första gångerna man är på ett ”con” är det framförallt paneler och föreläsningar man går på. Men ganska snart börjar man hinna med färre och färre per besök. Man fastnar ofta i spännande samtal i korridorerna eller i baren. Samtal med andra författare, samtal med läsare, eller ja vem tusan som helst som är där.

I år hade jag dessutom ett mycket mer späckat program än någonsin tidigare. 4 egna punkter på lördagen och en på söndagen.

Bland annat satt jag med i en presentation av nya svenska författare, diskuterade olika medias för- och nackdelar, och hur man arbetar med namngivning.

Jag kan säga som så att efter tre paneldebatter och ett eget föredrag samma dag (med starttider kl 11, 13, 14 och 16) så är man rätt mycket grönsak i hjärnan, så jag missade ett par intressanta samtal och föredrag av den enkla anledningen att min hjärna inte kunde ta in något mer.

Men det var det värt.

Det var en helt fantastisk helg. Det går inte på något sätt att återge vad som hände, men en kortfattad ”best of” i punktform kan jag kosta mig på…

  • Jag träffade flera personer jag bara ”pratat” med skriftledes förut
  • Jag höll ett föredrag om hur man kan jobba för att ta sig bakom pannbenet på folk ”förr i tiden”.
  • Vi hade en skrivgruppsträff i miniatyr. Första gången vi var samlade allihop på ett SweCon sedan 2012
  • Jag hade ett kul samtal med en författarkollega, där vi först efter en bra stund kom på att vi faktiskt var utgivna i samma antologi.
  • Paneldebatten om svenska troll i litteraturen som började med att det utbröt spontan allsång i samband med mikrofontestning (”När trollmor har lagt sina elva små troll …”)
  • Att jag mer eller mindre av en händelse råkade få en ung skribent att våga erkänna sina författardrömmar och testa sina vingar i en manuspitch… Go for it!!!
  • Flera personer blev nyfikna på min bok och kom fram för att prata en massa.

Att jag sen hade en begynnande halsinfektion och därför idag knappt kan mer än viska stör inte heller det upplevelsen. ConFuse 2015 var mitt första SweCon som publicerad författare, och det var precis lika kul som att vara på dem som läsare och aspirerande författare. Och hemligheten ligger nog däri – att fantastikkongresser inte gör någon större skillnad på författare och läsare. Alla är där på lika villkor – och alla har kul tillsammans.

Nu skall jag kurera mig, och sedan kanalisera all inspiration till mina pågående och kommande skrivprojekt!

Vi hörs!

(eller ja, jag hörs knappt alls just nu, men ni förstår vad jag menar…)

4 reaktioner på ”Being ConFused

  1. Pingback: Att känna in miljön, och vikingar… | Debutantbloggen

  2. (Hm, tror jag träffade dig på Confuse! Vill bara påminna alla andra om…)

    FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2015

    En påminnelse om årets stora Fantastiknovelltävling! Den är till för noveller inom science fiction, fantasy, skräck – fantastik, helt enkelt! – och stödjs av Novellmästarna, en ideell förening för att främja just novellkonsten (http://novellmästarna.se/). Stort tack till våra sponsorer, som ni hittar efter de busenkla tävlingsreglerna:

    1. Skicka tävlingsbidrag som ren text (s k ASCII; inga bifogade filer, t ex Word-filer) senast 31 augusti till fantastiknovell@hotmail.com SAMT ahrvid@hotmail.com . Använd rubrik ”tävlingsbidrag”.

    2. Noveller skall anknyta till science fiction, fantasy eller skräck. (Genre får tolkas en smula generöst; det bör finnas något ”fantastiskt” element.) Man får skicka flera bidrag. Maxlängd 50 000 tecken, inkl blanksteg och skiljetecken. Språk svenska.

    3. Vinnarna utses av en jury. Noveller som placerar sig på någon prisplats postas även på SKRIVA:s E-postlista.

    4. Förstapris 1000 kr. Andrapris 600 kr. Tredjepris 400 kr. De tre på prispallen erbjuds Novellmästarnas höstantologi och erhåller också en gratis årsprenumeration på tidningen Skriva! Därutöver kan juryn dela ut hedersomnämnanden.

    Tävlingen är djupt tacksam för sponsorskap av, i bokstavsordning, SF-Bokhandeln http://www.sfbok.se/, tidningen Skriva http://http://tidningenskriva.se/, Wela förlag http://http://www.welaforlag.se/ och förlaget Zenzat http://zenzat.wordpress.com/ – gynna våra gynnare!
    En synpunkt: man behöver inte skriva hela 50 000 tecken! Den gränsen är satt bara för att någonstans bör en gräns sättas. De flesta noveller som klarar sig bra brukar vara på 10-25 000 tkn.
    SKRIVA är den äldsta aktiva E-postlistan för novellförfattare, startad 1997. För att ansluta, maila skriva-request@freelists.org, med subject/ämnesrad: subscribe. Se infosidan http://www.skriva.bravewriting.com (uppdateras sällan, mest med årlig tävlingsinfo). SKRIVA tar upp skrivande, fantastik, litteratur, kultur, olika nyheter, ibland litet vetenskap, och man kan posta och kommentera noveller, eller chatta med andra skrivintresserade om det mesta.

    –Ahrvid Engholm,
    tävlingsadministratör

    Gilla

Lämna en kommentar