Att skriva om och om och om

 

Bild Marica Kallner2017

Tjo!

En kursdeltagare lyfte frågan om redigering och om tiden det kräver. Det är en intressant grej. För många är det något jobbigt, och för andra är det något kul. På sociala medier finns tusentals bilder av ett bord, ett manus, en kaffekopp, pennor och pennvässare och markeringspennor. Ofta med hashtag: manusredigering.

Jag gillar inte ordet redigering. För mig är det är torrt och trist. Det är en semantisk sak, jag vet, men kallar jag det genomskrivning känner jag mig bekväm. Ordet ligger nära skrivandet. Det finns i skapandet. Redigering, för mig, är ett efterarbete.

Första gången jag gör en genomskrivning börjar jag från början. Skriver om texten. Scen för scen. Går inte in och petar i det, skriver om det helt och hållet. Att helt skriva om är lättare. Om någonting skaver i texten är det svårt att hitta det genom att bara peta och pilla. Lösningar kommer naturligt när jag skriver det på nytt.

Efter den första genomskrivningen brukar jag läsa texten och göra anteckningar och kommentarer. Läser utan att ändra något. Ändrar inte ens stavfel. Om jag börjar rätta texten tappar jag fokus. Koncentrerar mig bara på felen. Efter läsningen går jag igenom anteckningarna och gör ännu en genomskrivning.

Sedan släpper jag in andra. Någon får läsa och ge respons och responsen använder jag i fler genomskrivningar.

Jag läser, ändrar, skriver om scener helt, lägger till scener och stryker scener. Läser och läser och skriver och skriver.

Det är inte ett tråkigt skrivande. Jag känner mer för genomskrivning än för själva skrivandet. Det är i genomskrivningen som jag känner mig som mest kreativ. Då får jag jobba med texten. Vara med texten och utveckla den. Från en massa ord i ett dokument formas en färdig text. Steg för steg.

ps I tisdags var jag med i P4 Malmöhus och pratade skrivande och om min bok Det som får plats. Lyssna gärna här!

 

 

 

Om Marica Källner

Novellförfattare, essäförfattare, skrivpedagog. Leder kurser och workshops. Läser gärna text på scen. Tycker om att fota. Aktuell med debutboken Det som får plats, en samling noveller och essäer om novellkonst och skrivandets hantverk.
Det här inlägget postades i Debut, Marica Källner, redigering, Skrivprocessen och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Att skriva om och om och om

  1. Bokstund skriver:

    Jag älskar att redigera mina texter. Tycker att det är så spännande. Och nästan lika spännande att läsa om andras redigeringsprocesser! 😄 Det där om att skriva om helt var superintressant, jag tror att jag har läst det någonstans förut men jag har aldrig testat det själv.

    • Marica Källner skriver:

      Ja, på något vis är det i det stadiet som texten ”händer” om du förstår vad jag menar 🙂
      Att skriva om helt kanske låter tungt och tidskrävande. Men jag upplever det som att det går snabbare och framför allt är mer kul och kreativt. Tack för kommentar!

  2. mocki2013 skriver:

    Bra idé med att skriva om det som inte stämmer istället för att redigera och ändra…

  3. Ethel skriver:

    Jag har inte tänkt på ordet redigering som ett tråkigt ord. Det beror kanske på att jag gillar att redigera och har aldrig associerat det med något negativt. Men jag förstår vad du menar. Jag är i starten på genomarbetning av råmanus och jag ser fram emot det. Speciellt nu eftersom jag har haft en månads semester utan att ens ha tänkt eller tittat på manuset.

    Ska lyssna på radioprogrammet!

    • Marica Källner skriver:

      Som sagt tycker jag att genomskrivningen är den bästa delen av skrivprocessen. Det är bara ordet ”redigering” jag inte gillar. Jag hakar ofta upp mig på ord som jag ogillar, eller som jag gillar för den delen 🙂

      Härligt att du har ett råmanus. Lycka till med det! Det är kul att komma tillbaka till en text efter att ha låtit den vila ett tag.

      Tack för din kommentar.

Kommentera

