OFF#3: Hur mycket tjänar du?

Här svarar jag på frågor jag ofta får. En förklaring finns här. De tidigare frågorna kan läsas här och här.

 

Tredje frågan ut i min OFF-serie handlar om pengar. Människor, kanske särskilt i Stockholm där jag bor numera, tenderar att bry sig mycket om pengar. Framför allt andras pengar.

Det finns några varianter på den här frågan: ”Blir du rik nu?” ”Hur mycket tjänar man per bok?” ”Vad motsvarar det i månadslön?” ”Hur många böcker måste man sälja för att det ska gå runt?” Ibland är frågorna mer direkta och ibland snarast diskreta, men de syftar alla till samma sak: att ta reda på hur fet man blir på sitt författarskap.

Den korta versionen (favorit i repris): Vet inte. Jag är bara författare. Fråga förlagets räknenissedivision.

Den dryga versionen: ”Inte så mycket som du gör på ditt jobb, så om det är pengarna du är ute efter kan du lugnt stanna kvar på Kontorsslav AB.”

Båda versionerna är någorlunda sanna. En tredje version är att finansiella data tenderar att vara konfidentiella på alla företag, och att det gäller även i förlagsnäringen. En Mattias Boström på Piratförlaget har gjort följande genomgång av förlagsekonomin för den som är specialintresserad – observera dock att den varken gäller Piratförlaget självt eller Kalla Kulor Förlag.

På Kalla Kulor (och Piratförlaget, för den delen) kör man med en avtalsmodell som blir allt vanligare: när alla kostnader för produktion, tryck, inlaga, omslag, marknadsföring, försäljning m.m. är betalade, delar förlaget och författaren på vinsten. (Och så ska staten förstås ha sin del av kakan också. Det är häftigt att betala skatt, som Mona sa.) Går boken inte runt blir det ingenting alls. Går man tvåhundra spänn plus blir det en hundring var innan skatt. Går man en miljon plus blir man lite rikare än så.

Förskott? Nej.

Hur mycket jag tjänar på Gå på djupet beror alltså helt och hållet på hur många böcker vi lyckas sälja. Enkelt, inte sant?

/Marcus

7 reaktioner på ”OFF#3: Hur mycket tjänar du?

  1. Pingback: Royalty – hur funkar det? « Debutantbloggen

  2. Pingback: OFF #4: Vilket förlag är bäst? « Debutantbloggen

  3. Vill korrigera Nina: ”Det är en rätt märklig situation. Alla får sitt först; de som är anställda på förlaget….”

    Nej. De som är anställda på förlaget får ingenting från Marcusprojektet förrän det blir vinst. Det är naturligtvis en självklarhet. Kalla Kulor jobbar med extremt låga fasta kostnader och inte en spänn av dessa belastar något författarprojekt. Det är ju liksom det som är grejen.

    Gilla

  4. Japp, jag har full insyn. Jag är ju partner i projektet i och med att jag ska ha halva vinsten, så det är självklart att jag ska ha koll. Jag vet var gränsen går och har gott hopp om att en dag kunna överskrida den.

    När det gäller konkreta siffror måste jag däremot göra er besvikna. Finansiella data är affärshemligheter. (Jag är inte helt säker på om det gäller upplagesiffran också, men jag vill inte ta några risker med förlagets konfidentiella data.)

    Gilla

  5. Intressant, den modellen hade jag inte hört talas om. Har du någon aning om hur många böcker som motsvarar ingenförlust/ingenvinst-gränsen?

    Och en annan fråga till dig Författare, hur stor är förstagångsupplagan totalt?

    Spännande tid som väntar dig nu. 🙂

    Gilla

  6. Det finns många sätt att se på det. Förlagsnäringen har ett, författarna kanske ett annat och vad tryckeribranschen tycker vet jag inte. Det sätt som känns mest fruktbart för min del just nu är att jämföra med någon som startat ett eget företag för att förverkliga en idé.

    I början gör man väldigt mycket jobb och får väldigt lite betalt – mycket mindre än dom man anlitar för att göra IT-prylar och trycksaker, hålla en med kontor osv. Men man får i alla fall jobba med sin egen idé. Det får inte tryckeriet!

    Vad gäller förlaget: om projektet inte går runt, alltså går med förlust, tar förlaget den ekonomiska risken. Jag tar å min sida risken att skicka ett hårt arbetat manus utan några som helst garantier om att det blir något.

    Nåt sånt, tänker jag.

    Gilla

  7. Det är en rätt märklig situation. Alla får sitt först; de som är anställda på förlaget, och formgivare, pappersindustri, tryckeriarbetare. Men den som utförde hela grundjobbet, liksom grundförutsättningen för ovanståendes inkomst, får bara eventuellt betalt, och bara om den stora allmänheten vill.

    Fast det är klart, vill de väldigt mycket kan det bli en hel del.
    Hoppas böckerna går åt som smör!

    Gilla

Lämna en kommentar