Vinn debutanternas böcker

Denna lördag bjuder vi på något alldeles extra, nämligen en chans att vinna ett bokpaket med alla våra böcker 🙂

För att vara med och tävla lämnar ni en kommentar under detta inlägg där svarar på dessa två frågor:

  1. Vad är ditt bästa skrivtips?
  2. Vad vill du läsa mer om här på bloggen?

Vinnaren utses av oss fem debutanter och tävlingen pågår tom. lördag 19 augusti klockan 23.59.

21 reaktioner på ”Vinn debutanternas böcker

  1. Vilken helt perfekt blogg! Vad glad jag är att jag hittade hit. Självklart vill jag vara med och tävla om detta fantastiska pris.
    1) Mitt tips är att inte sätta ribban för högt, men se till att skriva varje dag. Säg till dig själv att det räcker med 25 minuter om dagen. 25 minuter om dagen i ett år kan bli till en hel roman. Var lite snäll mot dig själv och ge dig tillåtelse samt beröm när du presterar mer än dessa 25 minuterna.
    Själv har jag ett tics när jag fastnat men har något som vill fram. Det kanske inte fungerar för alla, men jag försöker dra orden ur mig. Helt enkelt genom att föra händerna från bröstkorgen upp över halsen och munnen och där svänga framåt, ungefär som om jag faktiskt försöker dra något ut ur kroppen. Och så gör jag så några gånger och för varje gång säger jag ett ord, vilket som helst och så vips trillar det fram något som passar.

    2) Jag tycker ju att det är superspännande att läsa om de misstag som har gjort att en har lärt sig något. Jag skulle även tycka det vore intressant att läsa om hur språkets utveckling förs in eller skippas i litteraturen. Jag tänker på ord som hen och användandet av en istället för man osv osv.
    Och tankarna kring det. Även kring produktplacering och vad det kan ge och vad det ev kan förstöra.

    Gilla

  2. 1) Mitt bästa skrivtips är !984 av George Orwell, en bok jag tycker alla borde läsa och reflektera över verkligheten vi lever i idag.
    2) Jag skulle vilja läsa om 10 böcker du tyccker alla borde läsa och Vilka böcker du tycker har förändrat världen genom vår tid.

    Gilla

  3. Mitt bästa skrivtips är: VÅGA VARA DÅLIG! Skriv bara, du kan göra det bra senare 😉

    Jag skulle vilja läsa mer om era favoritskrivställen, tips om vad ni gör när ni kör fast eller drabbas av ”skrivkramp” och era bästa skrivövningar 🙂 Jag älskar att få tips när det kommer till mitt eget skrivande och att läsa den här bloggen är alltid inspirerande!

    Gilla

  4. 1 – En riktigt bra idé innehåller oftast inte bara själva historien. För mig omgärdas den för det mesta också av starka känslor. När jag skriver ner en idé och de händelser och vändningar jag har i huvudet, beskriver jag samtidigt de känslor som historien skapar. Jag kan lägga en ganska stor del på det initialt. För mig finns ofta den ursprungliga känslan kvar i det färdigskrivna manuset men berättelsen kan ha tagit en annan riktning. Om jag kör fast i en scen går jag tillbaka till idéskissen och in i känslan, det kan få historien att lossna.

    2 – I motsats till allt intressant som skrivs och sägs om själva skrivprocessen, hur man blir utgiven, skrivvåndan osv, skulle jag vilja läsa mer om konkreta exempel på språkliga problemlösningar på riktigt detaljerad nivå. Etablerade författare är mästare på att genom formuleringar och ordval pricksäkert skildra skeenden och känslor. Beskrivning av sådana exempel öppnar upp för utveckling av egna texter.

    Gilla

  5. Pingback: Skrivövning: Din favorit årstid | Debutantbloggen

  6. Mitt bästa skrivtips är att skaffa skrivvänner. Släng ut en förfrågan på sociala medier (ex. Författare på Facebook) och samla ihop en liten grupp människor. Träffas med jämna mellanrum och prata skrivande. Peppa varandra när det går tungt, gläds tillsammans när det går bra, bolla tankar och idéer, utbyt skrivtips och boktips – och varför inte äta och dricka gott samtidigt? Att vara författare är ensamt och när man sitter med sin skrivkramp är det underbart att kunna slänga iväg ett meddelande till några som förstår exakt hur det känns.

    Jag undrar vad det var som gjorde att ni bestämde er för att satsa på skrivandet. Var det en specifik händelse eller kom det krypande? En vän som läste det ni skrivit och tyckte det var hur bra som helst? Ett fantastiskt lektörsutlåtande?

    Gilla

  7. 1. Mitt bästa skrivtips är att gå en kurs! Det beror givetvis på i vilken fas man är i sitt skriv-liv, men för mig som måste ha deadlines och kniven mot strupen för att få ur mig någonting är skrivkurserna så mycket värda.
    2. Jag vill läsa mer om vägen mot debuten. Hur såg skrivandet ut innan, vad var det som fick er att verkligen skriva den där boken och såklart – refuseringarna och ja:et.

    Gilla

  8. 1. Mitt absolut bästa skrivtips är Skriv! Vänta inte på lugn och ro, inspiration eller lust. Skriv, även om det så bara är lösryckta korta fraser.
    2. Jag tycker det vore intressant att läsa lite om språket. Hur ni tänker kring onödiga ord, uttrycket i det skrivna, att beskriva saker etc.
    Ha det fint!
    Jörgen

    Gilla

  9. Mina skrivtips :
    – research om ämnet, du bör veta vad du skriver om. Läsarna kommer att kommentera annars
    – testa att läsa upp högt. Särskilt dialoger som annars kan bli rätt styltiga
    – identifiera din tidpunkt när du är som mest inspirerad. Det skiljer sig på dygnets timmar har jag märkt
    – gör stolpar av historien och försök sätta slutsatser du vill ska framgå efter varje del
    – sno från alla du känner. Din bekantskapskrets är en outsinlig källa till uppslag på historier, persongalleri, dialoger

    Jag vill gärna läsa lite mer om praktiska saker som var man vänder sig med ett manuskript och vad man ska tänka på vid kontakterna med förlag.

    Gilla

  10. Skrivtips är att skriva något som man brinner för. Kunna det mesta inom det området eller så sätter man sig ner och läser lite om det även besöker de ställen man skriver om.

    Jag vill läsa mer om det som har hänt på riktigt och hur det kom sig att det blev en bok.

    Gilla

  11. Hej och tusen tack för alla intressanta blogginlägg! Att varje morgon ta sig in här för att läsa dem, har för mig blivit en härlig rutin. Att få inleda en ny dag med Debutantbloggen och en kopp nybryggt kaffe, det är sannerligen en god start som sätter fart på kreativiteten.

    Mitt bästa skrivtips: Skriv sådant du själv önskar att läsa, sådant som känns i djupet av din mage, berör det innersta av ditt hjärta.

    Önskar att läsa mer om samarbetet/processen mellan författare och förlag. Från manus till färdig (debut)bok och försättningen (som eventuellt följer) därefter. Sett ur både författarens och förlagets synvinkel.

    Önskar er en fin och kreativ dag!

    Med vänlig hälsning,
    C

    Gilla

  12. Hej! Mitt bästa skrivtips är att väga släppa sina hämningar och förväntningar, ha ett rent och organiserat skrivbord, och ta en springtur för att lufta hjärnan 🙂

    Jag läser gärna om (usla) råmanus, antagningsprocessen och hur ni använder er av testläsare. Det är också spännande att följa med en debutants vardagsrutin.

    Gilla

  13. Mitt bästa tips är att tvinga sig lite, att tänka jag måste skriva något, men också kunna nöja sig med 200 ord. Jag upplever att när jag väl sätter mig så kommer orden, men ibland är det så lätt att prokrastinera. Och ett extratips: anteckningar på iPhone, så underskattat, har skrivit flera kapitel där.

    Jag skulle vilja läsa mer om hela processen, från start till publikation. Tycker allt sånt är jätteintressant och spännande att höra hur ni gjort för att lyckas!

    Gilla

  14. Vad är ditt bästa skrivtips?
    Mitt bästa skrivtips är: När du tror du är klar är du långtifrån klar. Hetsa inte med att skicka det direkt till förlagen hur mycket du än vill kasta dig över det närmsta kuvertet och skicka in det. Bara gör det inte. Skriv igenom. Skriv om. Låt det vila. Skriv om igen. När du fortfarande brinner för din text och vill läsa varje ord du skrivit efter diverse omskrivningar är du klar. (Själv har man ju gjort alla misstag man kan göra. Skicka in utan att redigera, skriva ”jag låter manuset tala för sig självt” utan att beskriva det närmare, inte dödat några älsklingar what so ever så hela boken svämmar över, skrivit klyschor och liknelser såsom ”så hela boken svämmar över”, skrivit det tråkigaste följebrevet alá ”Hej jag heter Minna och är 25år gammal. Jag bor i …” osv. Det är ingen dejtingsida -> det är ett förlag!, vägrat ha breda marginaler och gärna med någon udda font för att vara ”speciell” …)

    Vad vill du läsa mer om här på bloggen?
    Jag skulle gärna läsa mer om era skrivprocesser innan ni blev antagna och hur ni kände när ni väl blev det. Har ni drömt om det sedan ni var barn? När visste ni att ni vågade satsa?

    Gilla

  15. Åh jag vill jättegärna ha era böcker. Blivit så nyfiken på dem efter stt ha läst alla era inlägg! Precis som första tipset så är jag så tror jag det är så viktigt att få hänga med andra läsande o skrivande människor. Också nyfiken på hur mi jobbar med testläsare o olika input i olika faser av skrivandet.

    Mitt tips, tja. Börja. Fortsätt. Och till sist o kanske det svåraste: avsluta. Tror det är en av sakerna som framgångsrika (vad set nu är) ( låt oss säga publicerade o lästa) författare lyckas med. Tro, hopp o kärlek mao.

    Gilla

  16. Först och främst, tack för en vår och sommar av intressanta blogginlägg, har följt debutantbloggen ett tag och gillar verkligen hur ni får plats med så många olika och fina texter – att skriva flera på en blogg är verkligen en stor styrka ❤

    Mitt bästa skrivtips är att omge sig med andra som skriver – eller att försöka hitta andra skrivande personer via exempelvis sociala medier eller en skrivarkurs om de inte finns i ens närhet. Just att ha någon att bolla med eller att få feedback ifrån är så otroligt viktigt för skrivprocessen, och ger så oerhört mycket tillbaka. Att våga släppa in någon annan och kunna få respons på en text när du själv stirrat dig blind på den är helt enkelt guld värt.

    Det jag skulle vilja läsa mer om på bloggen är just hur ni alla tänker kring testläsare och respons – tar ni in testläsare tidigt i processen? Har ni speciella personer som ni vänder er till om ni till exempel behöver hjälp med korrektur eller för att hitta logiska luckor osv. Eller går ni skrivarkurser eller -utbildningar för att få input?

    Gilla

  17. Vilken rolig tävling!
    Mitt bästa skrivtips är att skriva om det som just du är intresserad av. Det blir inte bra om du försöker vara någon annan. Förebilder är bra att ha, men var dig själv och skriv DIN historia!
    Skriv så ofta du kan, men tillåt dig att ha skrivfria perioder utan dåligt samvete.

    Jag gillar att läsa om personliga möten med böcker. Skriv om läsning som förändrat livet, i stort och smått.
    Kram på er!

    Gilla

  18. Mitt bästa skrivtips skulle vara att låta saker och ting ha sin tid, att inte stressa igenom något. Själv var jag så ivrig med att bli författare att jag aldrig tog mig tiden att läsa igenom manuset ordentligt eller ta in några testläsare. Jag visste ju bäst! Så låt saker och ting mogna och var inte rädd för att be om synpunkter på manuset 🙂

    Eftersom jag är en inbiten fantasynörd skulle jag gärna vilja läsa mer om fantasy, haha. Fast jag skulle också uppskatta inlägg om vägen från manus till färdig bok; vad händer efter att boken blivit antagen o s v.

    Gilla

  19. 1) Plantering!

    Jag har i hur många år försökt ”skriva så det bränns”, men det var först nyligen som jag fattade att för att få till en scen där ”det bränns” väldigt sällan handlar om just den scenen; det handlar ofta om allt som hänt innan. Så, nu har jag övat svinmycket på att plantera ut saker i manuset inför scener där det ska bränna hål i hjärtat på läsaren. Jag planterar uttryck, relationer, ting som har betydelse. Och BANG! Tårar. Jag gråter hejdlöst när jag sedan skriver de där scenerna där det ska brännas. Så tänk supermycket på plantering, så kommer det bli ett manus där läsaren känner mycket mer för karaktärerna + att scenerna ofta får ett bättre flöde mellan sig eftersom en plantering lämnar efter sig en krok som kan fångas upp av författaren senare i texten.

    2) Jag uppskattar när ni delar med er av eran mänsklighet; saker som blivit fel, saker ni skrattat åt, saker som blivit rätt. Jag tycker om när ni är personliga.

    Sedan vore det kul med knasiga skrivtips/erfarenheter. Har ni trick som ni använder er av när ni kör fast? Gör ni något som egentligen är hemligt för att få texten att lossna? Lyssnar på någon gammal låt av Spice girls och gör alla movesen? Eller står ni på huvudet en stund? Eller dricker grapefruktjuice bara för att ni någon gång hört att det är bra för kreativiteten?

    Gilla

Lämna en kommentar